Kakepiken.

Sjokoladekake med Bringebær og Sjokoladekrem


I dag poster jeg som lovet oppskriften på kaken jeg bakte i 1. program av Hele Norge Baker, nemlig min sjokoladekake med bringebær og sjokoladekrem. Bildene jeg legger ut i dag er tatt av kaken jeg prøvebakte hjemme før programmet, den er kliss lik bortsett fra at jeg ombestemte meg angående jordbærene og dekorerte med bringebær i stedet når jeg bakte på programmet. Det er jo viktig at utseende på kaken reflekterer hvilke smaker du kan forvente deg på innsiden av kaken.
Oppskriften ligger ute på Tv3 sine nettsider også, linken finner du HER.
Jeg fikk både ros og konstruktiv kritikk for kaken. Øyvind sa at det var godt jobba, og Pascal nevnte at kremen var litt skillt. Men etter fadesen med at den første kremen jeg lagde regelrett størknet til en ball av skillt krem så var jeg superfornøyd med å redde meg fra å reise hjem med krem nummer 2. Pascal synes også at det skulle vært en sterkere smak av sjokolade i kremen, og at den var litt tam. Jeg  selv synes kaken er supergod og den friske bringebærkremen veier opp for all sjokoladekremen og gjør kaken mer frisk. Dette påpekte dommerene også, men alle kommentarene vi fikk ble ikke vist på tv.
Håper du lager kaken en gang, jeg tror du kommer til å elske den 🙂
kremkake2kremkake1kremkake4kremkake3
Oppskrift – Helene’s sjokoladekake med bringebær og sjokoladekrem.

Sjokolade bunn:
130g romtemperert smør + en klatt til springformen
40g melis
6økologiske egg (skill plommer og hviter)
130g sjokolade 70 %
180g sukker
1vaniljestang
2ss kakao
130g mel
1ts salt

  • Sett ovnen på 170 grader, over og undervarme.
  • Pisk sammen smør og melis. Ha i frøene fra vaniljestangen.
  • Smelt sjokoladen i vannbad (smelt også sjokoladen til dekorasjonene samtidig).
  • Ha eggeplommene i smørblandingen og miks sammen.
  • Gjør klar en springform på 23 cm, ha i bakepapir i bunn og langs sidene.
  • Ha den smeltede sjokoladen i smørblandingen når den en lunken. Rør sammen.
  • Pisk eggehviter og sukker til marengs i stålbolle, ha i sukkeret litt etter litt.
  • Vend marengsen forsiktig inn i sjokoladeblandingen.
  • Sikt inn hvetemel, salt og kakao.
  • Hell røren over i springformen og stek midt i ovnen på 170 grader i 40 minutter.
  • La kaken avkjøle seg på benken, før videre avkjøling i kjøleskap.
  •  Kakebunnen deles i tre.

Sjokolade og bringebær krem:
6dl kremfløte
2ss melis
1vaniljestang
1ts salt
200g sjokolade 64%
200g bringebær + 2-4 ss melis
1egg

  • Smelt sjokoladen over vannbad.
  • Pisk kremfløten og melisen til krem, pass på og ikke overpiske. Ha i frøene fra vaniljestangen og visp litt til. Pass på at kremen blir fast nok, men ikke så fast at den skiller seg.
  • Rør bringebærene med litt melis og sett til side.
  • Ta ut 1/3 av kremen og bland denne med de rørte bringebærene.
  • Skill eggehviten fra plommen. Miks sjokoladen sammen med eggeplommen og miks deretter i litt og litt krem til jevnt.
  • Vend inn resten av kremen. Smak til med salt.
  • Sett kremene kaldt.

Sommerfuglvinger:
100g sjokolade 64%
100g røde candy melts
Bringebær til pynt
Sukkerperler, små fra Dr Oetker.
Tegn opp omriss av sommerfuglvinger og følehorn på mellomleggspapir.

  • Smelt sjokoladen over vannbad, ha to forskjellige boller, en til sjokoladen og en til candy melts.
  • Legg malen av vingene og følehornene på benken og legg et nytt mellomleggspapir over.
  • Ha sjokoladen over i sprøyteposene og klipp et lite hull i hver pose. Lag først følehornene og deretter omrisset av vingene. Fyll inn vingene med rød candy melt. Lag deretter streker med tannpirkeren.
  • Dryss over de hvite små sukkerperlene på øverste del av vingene og sett i kjøleskap.

Sommerfuglkropper:
1ss kakao
2-5ss varmt vann
30g romtemperert smør
5-10ss melis

  • Kakao og varmt vann blandes til en seig blanding.
  • Smør og melis blandes til luftig og kakaoblandingen helles oppi. Dette skal få en seig konsistens, men likevel være mulig å sprøyte ut gjennom en sprøytepose.
  • Sprøyt rett på kaken. Vingene settes oppi.

Montering:

  • Del kakebunnen i tre deler. Bruk toppen av kaken som bunn og omvendt.
  • Dekk det nederste lagt med sjokoladekrem.
  • Ta på det midterste laget med kakebunn og dekk den med bringebærkrem.
  • Legg på toppen av kaken og dekk toppen og resten av kaken med sjokoladekrem.
  • Dekorer midten av kaken med bringebærene.
  • Sett kaldt i 10 min.
  • Bruk en sprøytepose til å lage sommerfuglkroppene, 6 stk langs kanten av kaken.
  • Montér vingene og følehorn på sommerfuglene.
  • La kaken stå i kjøleskap til kremen har satt seg.

_____________________________________________________________________________________________
I dag skal jeg ut på vingene igjen, men jeg har sen check in, deilig med en formiddag fri til å gjøre hva som helst.
Trafikken på bloggen har tatt seg opp noe voldsomt etter at jeg og to andre fra HNB var på VG/ godt.no i går og fikk presentert bloggene våre. Kjempegøy. Til nå i dag har bloggen over 5900 klikk, herreminn så gøy! Håper alle kommer tilbake og følger meg på Instagram @kakepiken og Facebook. Ha en super dag videre 🙂

Én kommentar

  1. Therese

    Hei=) Jeg reiser en del med fly og syntes det hadde vært utrolig artig om du kunne skrive litt om en flyvertinnes jobb. Har sett at du har skrevet en del om lignende tidligere, men hvordan er en typisk arbeidsdag for deg? Elsker innspirasjonen jeg får fra bloggen din 😀

  2. Hei! Så programmet på søndag og fikk så lyst til å lage kaken din, den ser veldig god ut. Skal ha bursdagsselskap her på lørdag, så da skal jeg prøve. Har et par spørsmål til deg, håper du har anledning til å svare. Hvor kjøper du 64% sjokolade. Fant bare 70% i butikken, var innom Kiwi og Meny. Kan jeg evt. bruke noe annet?
    Er det ok å bruke frossen bringebær i kremen eller bør de være ferske?
    De har noen frosne på Meny som ser veldig bra ut.
    Gleder meg til å se mer av det du lager!
    Hilsen fra Mona

    • Hei så hyggelig kommentar:) du kan fint bruke 70% sjokolade, det var bare at vi brukte valrhona sjokolade på hele Norge baker og de opererer med litt rare prosenter… Du kan gjerne bruke frosne bringebær det går helt fint, bare pass på å tine de før du har de i kremen 🙂 masse lykke til med kaken, kjempehyggelig at du ville prøve den…

  3. Britt Annie

    Hei! Var i bursdags selskap hos ei venninne som hadde bakt denne kaken:-) FANTASTISK god kake:-) Skal etterhvert prøve å lage den selv også:-) Hilsen ei fra Alta i Finnmark

  4. Helle Mari

    Hei! Tusen takk for ei FANTASTISK oppskrift! Jeg lagde den til helga, og den var bare helt rå! Tenker muligens å ha den som bryllupskake til høsten 🙂 Et par spørsmål: Det står at eggehvitene skal piskes i stålbolle. Hvorfor det? Jeg hadde det ikke, så jeg brukte en av plast. Det gikk helt fint. Også var det noen som spurte om det gikk å ha fondant over. Jeg mente å ha lest ett sted at fondant og fløte sammen er no-go. Den smelter eller noe. Ville ikke det ha skjedd med denne kaken også?

Skriv din kommentar her.