Kakepiken.

Fraisier – En fransk klassiker


Hvorfor ikke starte bloggåret med en oppskrift på en av de aller beste kakene jeg vet om, nemlig Fraisier eller jordbærkake som den også kalles. Dette er en av Pascal sine oppskrifter som jeg har funnet i kakeboken hans. Det jeg har gjort med oppskriften er å tilpasse mengdene av krem og jordbær til å passe i en 20-23 cm kakeform. Mengdene som står i Pascal sin bok lærte jeg den harde måten at ikke passet inn i «vanlige» kakeformer derfor skal dere slippe å måtte feile selv og får derfor ferdig tilpasset Fraisier oppskrift av meg.
Selve kaken er en slags jordbær kake med sukkerbrød, masse jordbær og en himmelsk krem som heter creme de mousseline. Helt fantstisk, den må bare oppleves.
f3IMG_7664f2

Ta en kikk på Pascal sin video HER av hvordan han baker kaken, her avslører han også en del triks som han ikke sier noe om i boken sin 🙂

Kakebunn:
Bakes enten i en form som er ca 1-1,5 cm mindre en formen du skal montere kaken i, eller så trimmer du bare bort kantene på sukkerbrødet når du skal montere kaken.

130 g Hvetemel
130 g Sukker
4 Egg
1 ts Bakepulver
– Visp egg og sukker til eggedosis på middels hastighet.
– Ha mel og bakepulver i en bolle, bland sammen og vend inn i eggedosisen.
– Stekes i en smurt form på 180 grader i ca 30-40 min.

Vaniljekrem / Creme de Mousseline:
500 g Melk
150 g Sukker
60 g Maisenna
4 Eggeplommer
250 g Usaltet smør (romtemperert).
– Varm 2/3 av melken i en kjele til det koker
– Bland sukker og eggeplommer i en bolle og miks sammen.
– Bland maizenna og 1/3 av melken i en bolle og visp sammen.
– Hell den kokende melken over i bollen med egge og sukkerblandingen og rør sammen. Ha deretter i maizenna blandingen. Visp sammen.
– Hell alt tilbake i kasserollen og kok opp mens du rører godt med en visp. Kok blandingen i 2 minutter til du får en jevn og glatt krem.
– Tilsett halvparten av smøret når du tar kremen av platen, rør i blandingen til smøret er helt oppløst.
– Kjøl ned blandingen i kjøleskapet til litt under romtemperatur og pisk inn resten av det romtempererte smøret med mixmaster. Pisk til du får en luftig konsistens.

Sukkerlake:
200 g Vann
100 g Sukker
– Varm opp til det koker, deretter avkjøler du laken.

Montering:
200g Jordbær, middels store.
Marsipan/ Marsipanlokk
Bær til pynt

– Monter rett på serveringsbrett med kun ringen på en kakeform rundt, ta bort bunnen av kakeformen altså.
– Finn jordbær som er ca like store, rens av det grønne og del jordbærene i to på langs, sett med den flate siden intill formen som vist i pascal sin film.
– Del kakebunnen i 2 og legg den nederste delen på innsiden av jordbærene. Dersom kakebunnen er for stor så trimmer du bort noe på yttekantene slik at kakebunnen passer i bunnen innenfor jordbærkanten.
– Ta sukkerlaken og dynk kakebunnen.
– Ta litt av vaniljekremen på en slikkepott, begynn på kantene og press krem inn mellom jordbærene slik som vist på filmen, dekk deretter kakebunnen med litt krem.
– Ta flere jordbær, rens av det grønne og del i to, legg utover kakbunnen tett i tett med den flate siden ned, dekk deretter med krem.
– Legg på en ny kakebunn, trim denne også om nødvending og dynk med sukkerlake.
– Fyll i resten av formen med vaniljekrem, bruk gjerne en stor spatula og bruk kantene på formen som støtte, prøv å få en så jevn overflate som mulig.
– Sett i kjøleskapet i min 30 min.
– Kjevle ut et marsipanlokk eller bruk et ferdiglaget, legg over kaken. Bruk en kjevle eller lignende til å kutte av kantene på lokket ved å presse ned over kakeringen.
– Før du åpner springformen eller drar den opp og av så er det lurt å varme kantene på formen enten med en gassbrenner eller med varmen fra hendene dine. Da vil smøret i kremen smelte litt og kakeringen blir enklere å løsne.
– Pyntes med valgfrie bær. Jeg har også brukt litt melis og kakao til pynt.
_____________________________________________________________________________________
Håper dere har hatt en flott uke så langt og får en super helg.
Jeg har fått en forespørsel om oppskriften på «griser i stamp» kaken som jeg la ut bilde av i årskavalkaden, så jeg tenkte å legge ut en oppskrift på denne i morgen.
Vi sees…

Én kommentar

  1. vilde

    hei! jeg tenkte å lage denne kaken men er ikke sikker med målene. Hvis vi tar en større form må vi doble ingredisene da? håper på raskt svar! Kan du si akkurat hvilken størrelse kakeformen/ringen skal være?

    • Formen jeg har brukt er 21 cm, det går mest sannsynlig greit med å bruke samme oppskrift på bunnen, men du bør doble kremen om du skal bruke en større form. Det går mest krem og det er kjedelig å ha for lite av den .

  2. Merethe

    Er det vanlig marsipan du har brukt? Sånn du kjøper i butikk? Jeg så på hele norge baker, og det så jeg at alle bukte så hvit marsipan, mens pascal bruker gul aktig marsipan,ligner den du kjøper i butikk. Litt dårlig på dette, men man lære ikke om man ikke spør og prøve 🙂

  3. Anne

    Hei! Jeg så i boken til Pascal at denne kaken må lages samme dag som den skal serveres for at ikke jordbærene skal bli ødelagte. Men det må vel gå an å lage sukkerbrødet og kremen ferdig dagen før og så bare sette sammen kaken samme dag? Hva tror du? 🙂

Skriv din kommentar her.