Kakepiken.

Jobben som Flyvertinne


Jeg har mange venner og lesere som spør meg om hvordan det er å være flyvertinne, hvordan man kommer inn i bransjen og slike ting. Derfor har jeg lenge tenkt å skrive et slikt type innlegg for å informere litt til de som bare lurer og litt til de som selv ønsker å bli en del av bransjen.
flycollagemai1
Hvordan komme deg inn i bransjen?
– Personlig så fant jeg en annonse via aftenposten og finn.no. Det var SAS som søkte etter cabin crew med base i Oslo.
Det er det første dere skal vite, de fleste flyselskaper opererer med ordene «cabin crew» når de søker etter flyvertinner/flyverter, og det er internasjonalt så enten du er interessert i jobb her i Norge i utlandet så benytt cabin crew i stedet for type flight attendant eller flyvertinne som søkeord.

– Du kommer lettest inn i bransjen ved å søke direkte på stillingsannonser som ligger ute eller delta på karriæredager.
Er du kvalifisert og skriver en god søknad så kommer du mest sannsynlig på intervju. Når jeg søkte i Oktober 2013 var det 80 faste 100% stillinger som skulle dekkes men over 1000 mennesker søkte på jobbene så det var hardt om beinet. Vi ble silt ut gjennem flere runder med intervjuer og tester. På forhånd måtte søkere ta en Engelsk muntlig test ved et språksenter i Oslo. Du blir gradert fra 1 til 6 hvor 6 menes at du snakker engelsk like flytenede som en som har det som morsmål. Du må få karakter 4 eller høyere om du skal få jobb. Ikke bli avskremt av alle kravene som stilles, er du villig til å jobbe med deg selv og stå på så har du allerede kommet langt på vei.
Karriæredager er det ofte utenladske flyselskaper som har her i Norge. Det var ikke lenge siden jeg så en annonse for Emirates eller Qatar som skulle ha en slik dag i Oslo og de som hadde lyst til å delta kunne melde seg på. Denne annonsen så jeg på facebook, så det kan lønne seg å «like» ulike flyselskaper og ande iting innen luftfart for å få slik annonser rettet mot deg.
collageflymai3
– Etter 3 runder med intervjuer fikk jeg tilbud om jobb, men om jeg fikk lov å begynne i jobben var helt avhengig av om jeg besto Initial Kurset eller ikke. Ingen kontrakter blir signert før du består kurset.
Kurset betales av SAS og du får deretter et sertifikat som sier at du kan jobbe som cabin crew. Kurset tar ca 5 uker og inkluderer da Initial kurset, flytypekurs, medical kurs, service kurs, prøveflyvninger og release flighter. Kurset avsluttes med eksamner som må bestås før du mottar diplomet/ sertifikatet.
Du mottar først lønn når du begynner å fly, så det betyr at det blir en måned du ikke mottar lønn i tilegg til at engelsk testen koster noen hundrelapper. For de som lurte på hva det hele kostet.
– Det jeg la merke til på kurs var at folk kom fra så ufattelig mege ulite typer bakgrunner, noen var sykepleiere som meg selv, andre hadde mastergrader i økonomi, andre hadde jobbet i klesbutikk eller bar og noen hadde jobbet på «bakken» for SAS eller flydd i andre flyselskaper. Så ikke vær bekymret for at du ikke har rett erfaring, er du en serviceinnstillt person som liker mennesker så har du kommet langt på vei.

– Noen av dere har også lurt på om det er mulig å jobbe samtidig som du tar kurset. Jeg vil på det sterkeste anbefale og la være å jobbe ved siden av. Kurset er super intenst og mens du er på kurs fra 09-17 mandag til fredag så kreves det innsats hver eneste kveld også i 2-3 timer bare for å komme gjennom hjemmeleksene og i tillegg studere til eksamnene. Tro meg når jeg sier at jeg aldri har studert så hardt før i hele mitt liv, og jeg har en bachelorgrad og tilleggsutdanning. Nå gikk jeg inn i dette med hele meg og var fast bestemt på å lære meg så mye som mulig før jeg skulle ut å fly, og jeg tror at den innstillingen er nødvending dersom du skal klare det.

– Når man er ny i SAS så flyr man innenriks ruter i tilegg til ruter i Europa, og de lengste turene er til type Kanariøyene og Egypt. Langruter til Asia og USA må man ha lengre ansinitet for å fly. Så dersom du kun har lyst til å fly langruter så bør du søke evt SAS jobber med base i København eller i andre selskaper.
Alle som begynner starter med 0 i ansinitet, ingen tidligere jobber teller slik som det ofte kan gjøre i andre type jobber. Alle starter på lik linje og jobber seg oppover, slik er det med lønnen også, etter så så mange år så rykker man opp og får utbetalt mer i måneden. 1/3 av lønnen utgjøres av diettpenegr såkallt «per diem» som man får når man har overnattinger ute på andre steder i Norge eller UK. Det er egen tabeller for per diem også som bestemmer ut i fra hvor mange timer du er på jobb. Per diem skal dekke mat de dagene du er ute, men det lønner seg å ikke bruke alle disse pengene men heller spare de og ta det som en del av lønnen, det gjør jeg. Jeg gjør litt sport i å leve så billig som mulig når jeg er på jobb, da kan jeg unne meg mere gøy når lønnen endelig kommer 🙂

– Transport til og fra jobben ordner jeg med flytoget som går 3 ganger i timen både til og fra OSL.
– Man kan jobbe enten dagsturer eller såkallte «slinger» som man er ute i 3-5 dager på jobb og overnatter kanskje ulike steder hver natt. Vi får stopp i hele Norge fra Kristiansand i sør til Longyearbyen i Nord i tillegg har vi ett stopp i London som man kan være heldig å få av og til.
Den 15. hver månded får vi «roster» som er oversikten over hva du skal jobbe den neste måneden. Jeg lever fra måned til måned og det er litt vanskelig å planlegge langt frem i tid med en slik type jobb, men jøsses mange som jobber i SAS har både 2 og 3 barn så det meste går bare man er fleksibel.

– Vi blir kurset i Boeing fly modell 737-600, -700 og -800,. 800 er den største maskinen som tar flest passasjerer men felles for de alle er at de er 3 +3 setere og de har like typer nødutstyr og diverse annet. Man jobber sammen i crew på enten 3 eller 4 pluss piloter. 4 stykker er vi når vi flyr 800 maskinenen siden vi da har flere passasjerer ombord.
De 2 eller 3 menneskene jeg skal jobbe med den dagen kan det hende jeg aldri har sett før. Vi er utrolig mange ansatte i SAS som jobber som cabin crew og litt av baksiden med jobben er at man aldri blir så veldig godt kjent med folk før man må bytte og fly med noen andre. Men heldigvis har vi et kjempegodt jobb miljø og de aller fleste er kjempekoselige og imøtekommende og det er sjeldent noe problem å bli kjent med folk raskt.

– Når jeg er på stopp i byer så bruker jeg ofte å gå eller sykle rundt for å gjøre meg kjent, det er jo en fordel med denne jobben , jeg får sett Norge og Europa i alle fall Europa fra luften 🙂 Men Norge i seg selv er så vakkert og spennende. Så opplevelsesturer er en ting jeg gjerne gjør på stopp om jeg har tid og energi. Jeg bruker også å få inn litt trening, det er viktig. Jeg driver med styrketrening og ofte har hotellene egene treningsrom eller eventuellt en avtale med et treningssenter i nærheten. Jeg er også glad i å se på TV serier og nå om dagen er det Game of Thrones og Scandal som er de mest sette på iPad’en. Jeg har også veninner i flere av byene som vi har stopp i, og har jeg god tid så treffer jeg gjerne de.
collageflymai2
– Når det gjelder arbeidstid så er det veldig varierende. Men i det store og det hele så jobber jeg i snitt flere timer nå enn det jeg gjorde som sykepleier. Jeg kan tenke meg ett snitt på mellom 40 og 50 timer i uken. Jeg jobber i tillegg ekstra som sykepleier på en intesivavdeling for nyfødte for å holde noe av sykepleieferdighetene ved like. Man kan også ta på seg ekstravakter SAS dersom de har behov for det.

Avslutningsvis så vil jeg si at man trenger å være meget serviceminded og tålmodig for å kunne jobbe i et slikt yrke, det er til tider beinhardt og til tider går det som en lek. Men vi som flyvertinner er i flyet først og fremst for sikkerhetens skyld og passasjerene får forhåpentligvis aldri se den siden av oss som vi er aller mest drillet på, nemlig evakuering an andre sikkerhets tiltak.
Mange tror vi kun er ombord for kaffe/te servering og du vil kunne oppleve at folk har en negativ holdning til deg. Til gjengjeld så får du se en hel masse nytt, møte masse spennende mennesker, lære uendelig masse og vokse enormt som person. Jeg mener å ha vært i dette yrket er en super erfaring å ha på sin CV unasett hva man har som langtisdplan. Og mange sier de bare skal jobbe i SAS i 1-3 år men så har det plutsleig gått 15 år og de er der fortsatt. Det er ett sted folk trives og får en tilhørighet til raskt, og jeg er ikke lei enda. Og ikke minst så har vi det gøy på jobben og smiler og ler mye!
collagefly4
Og til folk som klager og forsøker å trykke deg ned så er det lite som er så avvæpnende som et smil. Som dere sikkert også har opplevd selv også så er det vanskelig å være sint eller utålmodig mot en person som smiler og er positiv. Det værste en kan gjøre er å overse de. Såklart skal man heller ikke finne seg i alt, og det er lov å si ifra dersom folk går over en grense, slike ting vil du også lære mye om på kurs. Vi som skandinavere er sterke og tydelige som folkeslag og det gjenspeiler seg også i måten vi møter fok ombord.
Det er klart jeg har lange dager hvor jeg er kjempesliten jeg også men jeg har enda ikke opplevd å grue meg til å gå på jobb, og det er utrolig nydelig og noe jeg verdsetter.

Håper du lærte noe nytt i dag og fohåpentligvis fikk enda mer lyst til å bli cabin crew derso det er gunnen til at du leser dette. Still meg gjerne spørsmål i kommentarfeltet, jeg lover å svare alle som en. Lykke til.

og PS…. La nå være å gi flyvertinnene epleskrotter og bananskall rett i hånden, bruk nå eventuellt spyposen i stollommen foran deg og putt det i posen først, jøsses! Hvem andre hadde du gitt en epleskrott til liksom, enn en flyvertinne? haha, mer om do’s and dont’s på fly i et senere innlegg tenker jeg 😉

Én kommentar

  1. tirileh

    Hei!
    For et godt og grundig blogginnlegg. Jeg har nettopp søkt stilling som Cabin Crew vikar, med base i København og kommet videre til intervju. Ser du skriver at om man foretrekker langruter så bør man søke København, hvorfor får man lettere langruter der? 🙂

    • Gratulerer med å ha kommet videre. Sas har flere langruter fra CPH enn OSL og ARN det er en sv grunnene. Men det er også sånn i Norge at man må ha jobbet minst 15 år for å få komme ut på langruter, dette fordi det går på ansiennitet og fordi alle ønsker de rutene. I CPH starter man rett på langruter siden innenriks nettet i Danmark er lite 🙂

  2. Bella

    Oi, for et flott og givende innlegg! Spesielt da jeg har et inderlig ønske om å bliflyvertinne selv, og tenker å sette i gang søkeprosessen. Jeg kunne aller helst tenke meg å jobbe hos SAS, men er selvsagt åpen for andre selskaper også. Jeg har en del erfaring innenfor service-bransjen men det skal sies at det har vært forskjellige type stillinger. Jeg snakker flytende norsk, engelsk og spansk og forstår naturligvis dansk og svensk 🙂 Jeg har en liten (stor) bekymring. Jeg har en tatovert armbånd rundt håndleddet mitt, og lurer på om du vet hvor kritisk det er. Det kan skjules med langermet plagg, men er redd det ikke er bra nok, da man også sikkert bruker kortermede uniform noen ganger. Er det sånn at jeg bare kan gi opp drømmen som cabin-crew, eller finnes det håp? Vet du noe om det?

    Setter stor pris på svar:-)

    • Hei.
      Så hyggelig at du likte innlegget mitt.
      IKKE gi opp drømmen din. Mange av oss som flyr har tattoveringer, men de må dekkes til med hudfarget tape hver gang vi skal jobbe. Slik tape fås hos apotek og jeg vil anbefale deg å ha det på dersom du skal på intervjuer etterhvert. Jeg tror SAS skal ansette flere cabin crew nå om ikke så lenge. Gå inn på sas.no finn ledige stillinger eller «jobb hos oss» og se om det er lagt ut noe…. Masse lykke til med søkingen 🙂 Din erfaring og språk kunnskaper er meget gode ting å ha på CV’en 😉

  3. Hege

    Wow! så spennende å lese, veldig bra innlegg. Jeg sitter akkurat å skriver en søknad til SAS som Cabin Crew, er en stor drøm for meg så håper jeg er en av de heldige 😉 Men har et par spørsmål til deg,
    1. Når jeg klikker på registrer søknad og cv så kommer du til en egen siden hvor du fyller ut informasjon om deg selv, denne siden er på engelsk, skrev du om deg selv på engels eller norsk?
    2. når du reiser for eksempel til FRA, MUC, LPA, overnatter dere også der, eller kun i Norge?
    3. Har du noen tips til hva jeg kan skrive/si på intervju eller søknad og har du noen tips til forberedelse om jeg er så heldig å få komme på intervju? 🙂

    Setter stor pris på svar.

    • Hei, hyggelig at du likte innlegget mitt og masse, masse lykke til med søknaden, her kommer litt svar på det du lurte på 🙂
      1.) Jeg skrev på Engelsk, det er aldri feil å skrive på engelsk i jobbsammenheng, da vier du har du behersker språket godt, noe som er viktig for cabin crew.
      2.) Vi har i all hovedsak kun stopp i Norge, Fra Kristiansand i sør til Svalbard i Nord. Men vi har også stopp i London, men det er mange om benet og man skal være litt heldig om man får det, det går oftest år mellom hver gang. I enkelte tilfeller har vi korte stopp i Split og Kanariøyene i forbindelse med at en charter rute stenger for sesongen, de er også vanskelige å få og man får heller ikke mye «ut av de» ,man lander kanskje kl 18 på kvelden og skal ut igjen tidlig neste morgen….
      3.) Vær ærlig på intervju, by på deg selv. Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal skrive i en søknad, men egenskaper som å være god på team arbeid og ryddig, strukturert, kreativ og god til å holde hodet kaldt er noen egenskaper det er kjekt å ha. Man skal selvsagt ikke skrive at man er noen av delene dersom man ikke føler at det stemmer. Jeg kikket mye på cabincrew.com og leste mange artikler og gode råd derfra før jeg stillte på intervju, jeg kjøpte også et kompendie utarbeidet av en «gammel» vertinne men masse gode råd og tips til hvordan få jobben… det vil jeg anbefale.

  4. femelle

    Hei!

    Hvor lang tid tok det fra du søkte, til du ble innkalt på intervju?
    Og hvor mange kom i det heletatt videre til 1.gangsintervju, hvis 1000 søkte? :O

    • Hei
      Det tok noen uker før jeg fikk en mail synes jeg å huske.
      Det er jeg ikke sikker på, hvor mange som kom videre her eller der, det var ingen som opplyste oss om det, vi fikk bare vite at over 1000 søkte og at det hadde 80 stillinger. Nå skal de ha 40 stk ettersom jeg har hørt.
      Masse lykke til 🙂

  5. Kamilla

    Hei!

    Jeg skal på første intervjurunde til SAS nå i begynnelsen av november (ressurspool cabin crew). Har du tips til hvordan jeg skal forberede meg til intervjuet? Bør jeg kunne mye om selve selskapet SAS? Må selvfølgelig kunne positive/negative sider om meg selv osv. Jeg må også ha med et personlig brev til intervjuet, noe tips til hva jeg skal skrive der? Selv tenker jeg at det må være et motivasjonsbrev til hvorfor jeg passer som cabin crew (?). Hadde vært såå snilt av deg om du kunne hjulpet meg, da jeg har veldig lyst til å jobbe i luften 🙂

    • Hei,
      Gratulerer med å komme på intervju:)
      Først og femst vær deg selv og være ærlig på intervju, by på deg selv. Du trenger ikke kunne allverdens om SAS men noen ganger spør de hva grunnpilarene til SAS som eksempelvis punktligehet og intergritet betyr for nettop deg. Brev hadde vi ikke med oss på intervju så det aner jeg ikke hva bør inneholde desverre. men et motivasjonsbrev er sikkert ikke så dumt.
      Gode egenskaper å referere til om man har de kan være: god på team arbeid og ryddig, strukturert, kreativ og god til å holde hodet kaldt er noen egenskaper det er kjekt å ha.
      Jeg kjøpte også et kompendie utarbeidet av en “gammel” vertinne men masse gode råd og tips til hvordan få jobben… det vil jeg anbefale. Denne fant jeg på cabincrew.com der er set mye nyttig lesestoff.

      • Tusen takk for svar 🙂 Dette hjalp! Det kompendiet du snakker om, husker du hva det het? Du kjøpte det på cabincrew.com? Er det slik at første steget var gruppeintervju hvor man får en «case» man skal utarbeide med gruppa? Noe tips til dette?

  6. femelle

    Har litt info etter første intervjudag til de som er interessert:
    Den første dagen er det tre runder og utføres av CAT of Sweden. To intervjuer, et på norsk og et på engelsk, etterpå er det gruppeintervju med oppgaveløsing hvor man blir observert og fremføring. Og infomøte hvor man blir informert om arbeidet og lønn (ble ekstremt skuffet over lønna). Varte i nesten fem timer.
    Etter denne dagen blir man vurdert, hvis man går videre får man intervju hos SAS.

    • Ha gjerne på skjørt, hæler i sort/ mørkeblått skjorte eller bluse, dressjakke er også fint, se litt proff ut rett og slett. Ha håret gjerne oppsatt og nøytral make up.

  7. Charlotte

    Hei, jeg skal på siste intervjurunde hos SAS snart og har fått beskjed om å forberede en fem minutters presentasjon om meg selv, slik at de skal bli bedre kjent med meg. Var dette noe du fikk beskjed om? Har du noen tips jeg burde ha med? Har du ellers noen tips jeg kan ta med meg:)

  8. Nyrekruttert

    Veldig bra skrevet! 🙂 Har fått kurstilbud 2. Februar og gleder meg masse, masse til å bli kollega av deg i SAS! 😀

  9. Juliana

    Hei! Jeg så nylig på SAS sin hjemmeside at de søkte folk til heltid og deltid. Nå skriver de at om man er fulltidsstudent så gjør det ikke noe dersom man følger feriene som er i vår/høstsemestre. Men det kurset du nevner man må gjennom, det virker ikke som det er mulig å ha tid til det om man allerede er student, om kurset varer fra 9-17 i hverdagene? Jeg skrev en søknad og fikk tilbake «Gratulerer!», jeg må bare ta en engelsk test før eventuelle intervju. Man skal altså ta en CAT English test hjemme på pc’en, deretter flere språk tester på selve intevjuene? Jeg bare spør slik at jeg kan være forberedt på hva som enn skjer 🙂 På forhånd takk.

  10. Miriam

    Hei! Jeg lurer på hvilke helsekrav som må oppfylles for å bli flyvertinne? Må man f.eks ha perfekt syn eller er det «lov» å bruke linser? Jeg har desverre ikke perfekt syn, og det ville vært synd om jobben ryker på grunn av det.
    Jeg skal på intervju førstkommende tirsdag og er veldig spent! Takk for fine innlegg og mange gode tips 🙂

    • Det er et type krav som går på maks styrke på glassene/linsene, husker ikke helt grensen. men det er mange som bruker briller/linser i jobbn. Man må bare alltid ha på seg ett ekstra par slik at man vet hvor brillene er i en nødsituasjon…

  11. Charlotte

    Hei! Veldig nyttig innlegg! Angående fridager. Hvis man er bedt i bryllup en lørdag i August, og man typ jobber mesteparten av sommererien. Kan man bytte bort den lørdagen med en annen, eller si fra at den helgen ikke passer, eller maa man passe paa at ferien forekommer i den perioden istedet? I det forste året på jobb, jobber man da hver eneste helg om sommern?

    • Hei, bytting med kollegaer er alltid en mulighet, bytting med seg selv og sine egne feriedager går også ann, man kan også spørre planning support om hjelp til å bidde fri den dagen eller bruke en superfri dag eller 2. Man jobber max 7 helger på rad, men det er sjeldent. Gode muligheter for helgefri også..

  12. Maria

    Hei, veldig nyttig innlegg! Jeg har noen spørsmål om intervjuet. Jeg har gått videre fra intervju med cat of sweden til intervjuet med sas. Hva skjer den dagen? er det flere tester vi må ta, eller er det bare et intervju. Jeg bare spør slik at jeg kan være forberedt på hva som enn skjer 🙂

    • Charlotte

      Hei! Jeg har nettopp vært på intervju hos sas. Vi var 7 personer som ble tatt med inn i et rom der en manager presenterte sas og hva man kan forvente av å jobbe der osv. Deretter kom det ca 9 sas ansatte mennesker inn og satt seg bak oss. Vi skulle da gå opp en og en og fremføre ca fem minutter om oss selv, foran alle sammen… Det var ganske nervepirrende, men det gikk jo bra:) selvom jeg merket at jeg ble grådig rød i ansiktet så har jeg kommet videre til kurs! Etter disse felles fremføringene, ble vi tatt med på individuelle intervjuer. Det var to damer som intervjuet meg, hun ene var flyvertinne, hun andre jobbet i HR. De ville vite så og si det samme som Cat of sweden damene, men også litt om helsa di og om du tror du kommer til å klare en så fysisk jobb. Etter om lag 30 min var jeg ferdig og kunne reise hjem. Fikk Mail senere på ettermiddagen om at jeg fikk komme videre til legesjekk og uniformsprøving 🙂 yay!! Lykke til!!!

      • Maria

        Tusen takk for svar! Kjenner det hjelper ganske mye på nervøsiteten med å være litt forberett på hva som kommer til å skje:) Måtte dere snakke om dere selv på engelsk eller var det på norsk?

      • Charlotte

        Vi kunne velge. Vi som var norske, tok det på norsk, og de svenske på svensk:) jeg hadde et helt manus skrevet opp, som jeg hadde lært meg utenatt, men det gikk litt fort i svingene så det ble mest en oppsummering der og da. det bra var jo da, at det man ikke fikk nevnt i presentasjonen kunne man snakke mer om i dybden på intervjuet:)

    • Når jeg var der var det litt ulike oppgaver som vi gjorde i grupper pluss gjennomgang av alle dokumenter og papirer. Jeg har hørt at det er litt annerledes nå i år, men jeg vet ikke hva det går ut på i detalj. Beklager at jeg ikke kan være mer til hjelp på denne…

  13. Aina

    Hei
    Fin blogg ☺️
    Jeg skal på cabin crew sas interjuv den 6mars!
    Kan du gi meg tips på hva jeg burde ha på meg? Hva jeg burde øve på? Hva skjer løpet av interjuvet ? Hva burde jeg legge vekt på?
    Håper på svar ☺️
    Hilsen nervøs jente 27 år ☺️

    • Hei, jeg har svart på det meste i kommentarfeltet på de ulike flyvertinne innleggene på bloggen min. Jeg er sikker på at du finner det du leter etter der. Lykke til 😃

  14. Anita

    Hei, dette var er godt skrevet og nyttig innlegg for oss fremtidige flyvertinner!:) Jeg lurer på, jobber du 100 % stilling eller i ressurspoolen? Jeg er selv tatt inn i ressurspoolen med oppstart i juni etter kurs, men er litt bekymret for de 2 ukene man ikke trenger å jobbe- har jeg noen som helst mulighet til å påvirke hvilke uker jeg vil ha fri? I og med at man skal jobbe 39 dager i en periode fra juni til august er det jo litt viktig at de 2 ukene man faktisk har fri kommer på et tidspunkt hvor man har mulighet til å utnytte seg av ferien med tanke på når venner og familie har ferie:) Så det jeg er redd for er altså at jeg ikke kommer til å få fri de 2 ukene jeg ønsker, eller går det som oftest fint selv om dette er midt i fellesferien? Tusen takk for svar!

  15. Rebecca

    Hei! Er jo en stund siden dette innlegget ble skrevet, men har et par spørsmål angående flyvertinnejobben i SAS, som jeg ikke ser du har svart på i kommentarfeltet tidligere:) Fikk mail i går om at jeg har kommet videre til intervju steg 3, SAS sin egen rekkruteringsdag. Det sto jeg skulle sette av tid til å prøve uniform, og fikse ID-kortet etter intervjuet.. Har jo allerede vært i to lengre intervju, løst case, og holdt presentasjon på engelsk. Så jeg er litt forvirret over hva denne intervju-ruden innebærer. Vet ikke om rekkruteringsprosessen fungerte på samme måte når du søkte jobben, men i såfall 1) Kan du fortelle litt om hvordan intervjuet med SAS er, og hva man bør forberede seg på? Det andre jeg lurer på:
    2) Hvordan er det å hele tiden jobbe med nye folk? Hørt det kan gå flere år mellom hver gang man møter forkjellige kollegaer.
    3) Hvor mye koster det med flytog i måneden? og er det noen gang problem at flytoget ikke går tidlig nok i forhold til når du begynner på jobb?
    4) Hvor ofte kan man regne med overnattinger?
    Jeg skal på intervju med SAS førstkommende tirsdag, og hadde satt utrolig stor pris på svar!:)
    Forresten et helt supert innlegg! Veldig nyttig for oss som vurderer å bli flyvertinner 🙂
    På forhånd, tusen takk!

    • Hei…
      1) På SAS intervjuet så møter du mennesker som er ansatt i SAS og ikke i rekrutteringsbyrået du til nå har snakket med. Mange av spørsmålene er de samme, men de kan også spørre deg litt om hva du tenker rundt SAS sine kjerneverdier.
      2) Det kan både være gøy/spennende men samtidig også utfordrende. Det er del av pakka og man blir fort vant til det . Ja det kan gå år mellom hver gang man jobber med de samme menneskene.
      3) Man får gode rabatter med flytoget, henvend deg i disken deres på OSL for oppdaterte priser. Jeg anbefaler klippekort som de legger inn på ditt OSL kort, ikke månedskort.
      Noen ganger må man på jobb før flytoget begynner å gå, men det er sjeldent. Vi har gode hotell avtaler med airport hotel som man da kan benytte seg av. Eller så går flybussen noe tidligere enn flytoget begynner å gå.
      4) Man får alt fra dagsturer til 2,3,4 oh 5 dagers slinger med max 4 netter borte. man kan ha en del overnattinger i mnd for å si det sånn.

  16. Susanne

    Hei hei 🙂 jeg har kun spørsmål som angår lønn og håper du vil svare meg på det så fort som mulig. Hvordan er lønnen? Kan du si litt om hva du tjener i forhold til å reise innlands og utlands? Tusen takk for svar.

    Med vennlig hilsen Susanne

  17. Lise

    Hei 🙂 Min store drøm er å bli flyvertinne. Jeg fyller atten år i desember, og går nå mitt andre år av tre, på studiespesialiserende på videregående skole. Jeg har sett at i f.eks. Widerøe så er den nedre aldersgrensen for å jobbe som kabinansatt 18 år, og at mann kan ha deltidsstilling i russerspolen (sommerperioden og i perioder med økt trafikk). Så jeg lurer derfor på om det at jeg kan begynne å søke på flyvertinne jobber i ulike flyselskap (med atten som nedre aldersgrense) allerede nå? Og hvordan vet man om engelskkunnskapene er gode nok? Jeg ligger på rundt en karakter fem i muntlig engelsk på skolen.

  18. Victoria

    Hei 🙂 Jeg sendte inn søknad og cv da SAS søkte cabin crew. Fikk en mail ganske raskt etterpå om at jeg var vidre til 4 tester på nettet. Veit du når jeg får svar på de ? Om jeg er vidre ? Veit ikke hvordan dette fungerer, å jeg finner ikke noe om de testene på nettet 😦 Får man svar uansett, om man går vidre eller ikke ?

    • Ola

      Hei fikk du svar? Om å komme inn på intervju? 🙂 har også søkt på stillingen og tatt de der 4 testene men ikke fått svar enda du får sikkert svar etter den 28 idag håper du kommer videre 😀 lykke til isåfall 🙂

  19. Linda

    Hei! Jeg synes jobben virker superspennende med masse reising osv. Veldig usikker på hvor mye jeg skal ha med i søknaden osv. Du kan ikke dele noen tips? Eller dele søknaden din? 🙂

    • Hei. Det blir vanskelig å tipse om slike ting, da en søknad bør reflektere deg som person. Men ta med erfaringer du har som du tror vil bli nyttige i din nye jobb som flyvertinne 👍🏻

  20. Jeg har nettopp søkt på SAS og gjort første test for å se om jeg kan komme videre. Jeg er allerede utdannet som Cabin Crew for et annet selskap så jeg krysser fingrene for at dette gjør ting litt lettere, jeg husker hvor vanskelig ukene med studie og eksamener var.

    Men det som har endret seg er at jeg har en liten gutt nå. Og bor utenfor Oslo så må reise frem og tilbake. Jeg er også alene mor. Kjenner du til noen som klarer denne jobben men også være mor?

    • Hei.
      Jeg kjenner mange som er foreldre og som jobber i SAS, men de fleste har da enten en mann eller nær familie i nærheten. Du må være forberedt på å være borte melleom 3.5 dager ofte 2-3 perioder hver måned. Du kan også risikere å jobbe optil 8 helger på rad.
      Man får roster på månendtlig basis, noe som også gjør det vanskelig å planlegge evt bursdager og helligdager.
      Personlig hadde jeg valgt ett annet yrke dersom jeg var alenemor, men det er kun fordi jeg ikke kunne tenkt meg å være så lenge borte fra barnet mitt av gangen.
      Man må belage seg på optil en mnd venting før man får svar.

  21. Stine

    Hei!
    Jeg vil søke på utlysningen SAS har ute nå, og jeg lurte også på dette med hvordan og hvor mye man jobber. Når man er fem dager borte har man da også fem dager fri sammenhengende? Man er maks fem dager borte av gangen?
    Mvh
    Stine

  22. Anna Aspelund

    er det viktig a snakke bra norsk? jeg sokte jobb pa nett og etter 5 dager fikk jeg video intervju. Jeg matte lage en video opptak og svare 3 sporsmal pa engelsk. Naa venter jeg pa svaret. Bre lurer pa om en ting, jeg er ikke norsk, har bodd her i de siste 3 aar, og snakker norsk pa gjennomsnitlig nivaa. Tror dere at jeg kan lykkes ? eller er det krav for a vaere fra skandinaviske land? (Jeg er fra Russland og bor her pa grun av ekteskap).

  23. Niel

    Hei!
    Lurer på at hvordan blir det hvis du jobber fast på en nåværende jobb og du blir invitert på den 3-4 uker kurs hos SAS? Kan jeg søke permisjon uten lønn for å kunne bli med på kurs? Ellers hvordan blir det da?

    Og Tror du at det er greit for SAS å fullføre den 3 måneds oppsigelsestid før en skal begynne å jobbe som flyverter?

    Jeg jobber fast på en omsorgsbolig iBergen og har fått invitasjon til intervju 14.Juni i Oslo. Så det blir spennende hvis eg får bestatt på intervju. Er intervju på norsk eller engelsk. Jeg er fra filippinene og har bodd i norge for 4 år nå.

    Takk for noen tips 🙂

    • Jeg har vært på intervju i forrige uke. Jeg er russisk og har bodd her i Norge i det siste 3år. Intervju var på norsk, og siden min norsk er ikke perfekt jeg kunne ikke gå i neste rundt:( som de sa til meg jeg må være meget flytende på norsk, og kunne også bestå TOEFL i engelsk.

  24. Spennende å lese! Kan jeg spørre, hva slags sko jobber dere i? Og hva slags antrekk/sko anbefaler du for jobbintervju i SAS? Bør jeg ha på høye hæler eller flate sko?

    • Vi har alltid to par sko, ett par «kabin sko» som for din egen «fothelse» bør være flate eller med lav hel. Paret du har på til og fra jobb og fra fly til fly kan være støveletter, pene boots, heler eller flate, men det er visse regler på design/utseende/ farger som er lov.
      På jobbintervju ville jeg «dress to impress» med skjørt / skjorte/ stilren jobbkjole, om du skjønner tegninga. Ta gjerne på pene sko.

  25. Rasmus

    Er det noen maks høyde for å jobbe som cabin crew ansatt? Og på hvilken sider kan man evt søke jobb hos de forskjellige flyselskapene?

  26. Hilde

    Jeg ramlet borti dette innlegget da jeg søkte på nettet om jobb som flyvertinne (cabin crew). Jeg bare lurer på om det er voksne (40+) som begynner på kurs. Eller er det bare veldig unge som søker disse kursene. Frister…nå som barna er blitt store har man muligheten til slike jobber.

  27. Améli

    Hei! Ser dette er en stund siden du la ut, men ser du svarte på en kommentar nylig. Så håper kanskje på litt hjelp selv.

    Har nettopp søkt på stilling som cabin crew selv, men skjønner dette med tatoveringer er strengt. Så jeg lurer på hvor strengt? Jeg har dekket hele overarmen og har en nedenfor albuen også, men langermet dekker dette fullt og helt uten at noe kan komme til syne ved bevegelse. Men lurer da på om man noen gang må gå med t-skjorter? Kan desverre ikke dekke så store områder med teip som du nevnte ovenfor. Har også en liten på leggen men kan da evnt gå med tykke strømpebukser eller også dekke den lille til med teip eller sminke?

    Dette er noe jeg virkelig har lyst til og har drømt om, men jeg er nå i en situasjon hvor jeg faktisk kan oppfylle dette. Jeg er 25 år, singel og erfaring med service i 10 år. Så håper det også hjelper meg!

    Håper virkelig dette går og om du kunne gitt meg et lite innspill så jeg vet bedre hva jeg kan forvente meg. Om dette er mulig eller om jeg evnt må fjerne litt blekk eller legge drømmen på hylla for godt! Sjekker Mail 1000 ganger om dagen, så greit å få en pekepinn på om jeg venter på noe forgjeves eller om jeg har sjangs.

    Knall bra innlegg forresten, har lest det flefe ganger og får bare mer og mer lyst til å jobbe i lufta!

    • Charlotte

      Hei! Jeg jobber som CC i SAS, og har en liten tatovering på håndleddet som jeg dekker med et lite stykke kinesio-tape. En hudfarget rull koster rundt 200kr, som jeg klipper til riktig størrelse. Det eller plaster kan du for eks bruke på leggen. Når det kommer til en helt dekket arm så blir du nok nødt til å bruke langermet trøye til bukse eller skjørt. Om sommern når det blir ganske hett i kabinen kan du kombinere denne med en vest isteden for blazer, noe som hjelper en del 😉

    • Hei. Så lenge lange ermer dekker tatoveringene så er det ikke noe problem. Med de fleste uniformer kan man selv mixe og matche litt med ulike uniformsdeler, og så lenge du er villig til å gå med lange ermer selv om sommeren så er det nok ikke noe problem. Det er kaldt i flyet på 10000 fot uansett 😅

Skriv din kommentar her.