Kakepiken.

«Griser i Stamp» Sjokoladekake


Etter flere forespørsler legger jeg ut oppskriften på denne sjokoladekaken. Dette er jo en klassiker å regne, med marsipangriser i kvikk lunch badestamp, så det er langt i fra min ide. Men jeg så et bilde av denne kaken på google og ville lage min egen versjon av den. Min har sjokoladekakebunn og lag fyllt med sjokolademousse. På toppen av kaken har jeg sjokoladeganache og griser formet av figurmarsipan.
Jeg bakte opprinnelig denne kaken for en god stund siden, og jeg husker at jeg brukte en av Sværre Sætre sine oppskrifter fra «Den store kakeboken».g2g3g5g4g1

Kakebunn:
– passer til 23-24 cm springform
130 g Smør (romtemperert)
40 g Melis
6 Eggeplommer
130 g Sjokolade 70 %
6 Eggehvitter
180 g Sukker
130 g Mel
1 ss Kakao
– Forvarm ovnen til 170 g over/under varme, og smør springformen.
– Pisk smør og melis hvitt
– Smelt sjokoladen over vannbad.
– Ha eggeplommene i smørblandingen og rør godt sammen.
– Ha den smeltede sjokoladen i smørblandingen når sjokoladen en fingervarm og rør til en jevn masse.
– Pisk eggehvitter og sukker til marengs og vend den forsiktig inn i sjokolademassen.
– Sikt inn hvetemel og kakao og vend forsiktig inn.
– Ha kakerøren i en smurt form og stek i ca 40 min. Avkjøles og deles i 3.

Sjokoladekrem:
1 dl Melk
200 g Sjokolade 70 %
4 dl Kremfløte
1 ss Melis
– Finhakk sjokoladen og kok opp melken. Tøm melken sakte over sjokoladen og rør til sjokoladen smelter.
– Avkjøl sjokolademassen til den blir kald.
– Pisk fløten stiv med melis, og vend kremen inn i sjokoladeblandingen.

Sjokoladeganache: (lages ikke før du skal bruke den)
200 g Sjokolade (valgfri, men jeg brukte 70%)
100 g Fløte
– Hakk sjokoladen i små biter og ha i en bolle.
– Kok opp fløte og hell over sjokoladen, rør til du har en jevn ganache.

Du trenger i tillegg til de øvrige ingrediensene:
Odense figurmarsipan rosa.
12 pakker kvikk lunch

Montering:
– Monter kaken lagvis med kakebunn og sjokoladekrem. Pass på å spar nok sjokoladekrem til å dekke kaken på utsiden også. Bruk en lang spatel til å dekke kaken på utsiden.
– Knekk opp kvikk Lunch’ene i 2 slik at to og to stenger henger sammen.
– Dytt kvikk lunch ene intill kaken hele veien rundt.
– Sett kaken kaldt mens du lage sjokoladeganachen.
– Hell ganachen på toppen av kaken slik at det blir et lite basseng. Pass på at kvikk lunch’ene sitter såpass nærme hverandre at ikke ganachen renner ut gjennom kantene.
– Lag marsipangrisene av Odense figutmarsipan som er ferdig farget rosa, og plasser som du ønsker i «stampen».
_____________________________________________________________________________________
Da håper jeg dere ble inspirert til å bake i morgen:)
Til mandagen skal jeg ha min første kursdag hos SAS og jeg er superspent. Jeg tror det blir kjempegøy. Wish me luck 🙂

Én kommentar

    • Hei, takk for koselig kommentar, kjempeflott at du spør 🙂
      Jeg delte bunnen i 3 deler, så da blir det to lag med sjokolademousse inni 🙂
      Tusen takk, det blir spennende 🙂

  1. Lena Magerøy

    Hei, kjempefin kake! Jeg tenker å lage denne til min sønns bursdag, men tenker at kaka kan jo ikke være så veldig høy? Må jo være litt lavere enn kvikklunsj-pinnene….hvordan fikk du til tre lag da?

Det er stengt for kommentarer.