Kakepiken.

Nyttårs Kavalkade – Kakepiken gjennom 1. år


I dag skal dere få en liten nyttårs kavalkade av hva jeg har foretatt meg og postet på bloggen gjennom 2013. Det blir litt personlig men mest kaker og søtsaker 😉
Bloggen kom jo ikke på plass før i midten av 2013 så mange av kakene jeg lagde i starten av året har jeg ikke tatt vare på oppskriften til derfor er det få linker i den øverste delen av inlegget. Alle linkene kan klikkes på og du blir sendt direkte videre til den aktuelle siden med oppskrift på.
Enjoy!

Januar
Januar var en rolig måned for meg. Jeg bakte ikke mye, men jeg lagde monster cupcakes til Barneavdelingen på sykehuset i Drammen. Jeg har på et tidligere tidspunkt jobbet på denne posten, og når avdelingen skulle flyttes og bli ny synes jeg det var på sin plass at barna fikk noen cupcakes. På kakebordet sto det både kaker boller og brus så jeg var slettes ikke alene om å bidra.
Januar var også måneden jeg begynnte på Senzie Akademiet i Drammen. Jeg startet på et kurs som heter «hudpleie for sykepleiere». Jeg fikk gå i en klasse sammen med 12 andre nydelige jenter og hadde det kjempegøy. Den første modulen handlet om basic renseprosedyre og ansiktsmassasje.
collagejanuar

Februar
I februar lagde jeg blant annet sjokoladeegg fyllt med friske blåbær etter samme oppskrift som du finner HER. Jeg lagde også vaniljecupcakes med blå frosting. På hudpleie utdanningen var modulen i februar fyllt med anatomien rundt hudens oppbygning og alle lagene samt musklene i ansiktet og halsen. Pugge pugge….
collagefebruar

Mars
I Mars bakte jeg blant annet en dåpskake til en god veninne som skulle døpe sin nydelige lille jente Emily. Kaken fikk et rosa tema med ombre frostingroser og fondantblomster med perler på toppen. Inni var en en sjokoladekake;) Det ble også noen cupcakes med saltet chocolate frosting med nydelige jordbær på toppen.
På Senzie akademiet var fokuset på peeling og vapazoon, samt diverse innleveringsoppgaver i Dermatologi som var et fag vi tok parallellt på Høgskolen i Buskerud.
collagemars

April
Kaken øverst til venstre bakte jeg i April, det var denne kaken jeg vant «Norges Beste Kake» med litt senere på året. Kaken var en gave til min søte venninne Anniken og er som dere ser en sjokoladekake trekt med sjokoladeganache. Det er denne kaken som jeg har kallt kakepikens sjokoladekake og du finner oppskriften HER.
I April har også min kjære mann bursdag, og vi feiret med 3 retters middag og vin hvor jeg sto for desserten. Brownies servert med yndlings iskremen Haagen Dasz Strawberry Cheesecake. Oppskriften finner jeg serverre ikke igjen, noe som er kjempedumt fordi browniesen ble utrolig digg.
Flere sjokoladekaker ble bakt og jeg eksperimenterte en del for å få sjokoladeganachen «just perfect». Det ble også tid til en prototype av sitronterte før jeg fikk en skikkelig terteform, og et lyst brød med Oliven.
På skolen var hovedfokus på masker og spesialmasker samt innleveringsoppgaver og forberedelse til eksamen.
collageApril
Mai
17. Mai kom raskt, og vi feiret i Drammen sammen med venner. Til anledningen lagde jeg en 17. mai kake som var sjokoladekake med krem lagvis inni. Utsiden er dekorert som det norske flagg som dere ser, og du får en fin 3D effekt når du pynter kantene også og ikke kun toppen.
Min beste venninne Elli hadde bursdag i April men vi feiret bursdagen i Mai med et koselig selskap i Oslo. Som dere ser er Mai måneden jeg gikk fra å være brunette til mer mellom blonde toner i håret. Kjempefornøyd med litt spill i håret.
Det ble også tid til å prøve meg på makroner for første gang, og de 3 dere ser på bildet var de 3 av to brett som ble vellykkede, haha. Vanskelige greier makroner 😉 Foccacia og cupcakes ble det også tid til, jeg tok med alle cupcakes’ene  til frisøren min Hilde, jeg pleier alltid å ha med noe digg til henne, hun blir så glad 🙂collagemai

Juni
I juni fant jeg tid til noen flotte naturopplevelser, det ble tid til skogsturer, fisketurer og leirdueskyting. Bildet i midten er inspirert av «follow me» bildene av jenta som leder sin kjære rundt om i verden, jeg synes de er så nydelige.
Min bestemor og bestefar feiret sine 85 og 90 års bursdager og 65 års bryllupsdag i Juni, og både jeg og min søster bakte kaker til kakebordet. Jeg lagde Pascal sin Fraisier øverst t.v og min søster lagde marsipankake med spiselig bilde. Jeg er så glad i mine besteforeldre de er så friske og sterke og jeg kan bare håpe på å være i like god form når jeg blir eldre. Noen småturer rundt om i Drammen ser dere to bilder av. Nederst t.v. har jeg bakt en sukkerbrødkake med creme de mousseline med ganachetrekk.
Juni var også måneden jeg tok eksamen i Dermatologi og praktisk hudpleie og besto meg glans på begge. Endelig var jeg ferdig utdannet Hudterapeut.
collagejuni
Juli
6. Juli feiret jeg og mannen min 1. års bryllupsdag, vi feiret med middag og vin i leiligheten i Drammen.
Noen av bakverkene denne måneden var kokoscupcakes, og «griser i stamp» sjokoladekake til Svigerfars bursdag.
17. Juli ble Kakepiken.com født etter mange timer på WordPress. Tanken på å starte en ordentlig bakeblogg hadde jeg gått med lenge, men det var ikke før nå jeg fant ut at jeg virkelig kunne klare det. Første måned hadde siden min 591 visninger og hele 225 unike besøkende 🙂
Noen av de aller første oppskriftene jeg postet var: Sitronterte oppskrift som du finner du HER, og Jordbærterte oppskrift HER.  Og ikke å forglemme de digge, glutenfrie peanøttsmør og sjokoladebarene som du finner HER.
Det ble tid til en aldri så liten jentekveld i Oslo igjen. Jeg er så glad i venninnegjengen min, vi er så flinke til å treffe hverandre og finne på ting. Venninner er gull verdt.
collagejuli

August
I August fikk vi endelig reist på en hyttetur sammen med våre gode venner Anniken og Thor-Magne. Vi fisket, lagde mat og spilte spill slik en skal på hytteturer, det var kjempekoselig. Det ble lite baking på hyttetur, men jeg lå ikke på latsiden i August. Noen av bakverkene var Hveteboller, Blåbær cupcakes, Cookie dough brownies, Gulrotkake med appelsin og kanelkrem, Cookies med appelsin og sjokolade og White chocolate surprise cupcakes. Bare trykk på navnene og du blir linket til siden med oppskrift på.
I slutten av måneden ble det også tid til en Trondheimstur for å besøke et vennepar som bor der oppe, det var utrolig hyggelig. I slutten av august hadde kakepiken.com hatt 1621 treff og 524 unike besøkende, mer enn en dobling av måneden før, noe jeg var veldig godt fornøyd med.
collageaugust
September
Jeg tror September ver den store cookiemåneden, jeg husker i alle fall at jeg spiste mye cookies. Du finner sjokoladecookies’ene HER og Smatries og daim cookies’ene HER. Jeg arrangerte min første Give Away for å feire 100 likes på facebook og overraket 3 av mine «likere» med cookies hjem i postkassa 😉
Jeg fikk til ett litt mer vellykket forsøk på makroner denne måneden, de ble grønne og fine og smakte av sjokolade, sitron og lime. Ett annet bakverk var sjokolademoussekake, det var gøy og den ble kjempegod.
25. sept fikk jeg beskjed om at nettopp min kake hadde vunnet «Norges Beste Kake» konkurransen i regi av msn.no og Aperitif, det betydde at jeg hadde vunnet en Kitchen Aid kjøkkenmaskin O` Lykke!
Denne måneden reiste jeg og to gode venner på roadtrip til Vikersund og så en felles venninne opptre i Modum kulturhus, les mer om det HER om du vil 🙂 En ørliten fest med venninnegjengen ble det også tid til.
I September viste statistikken meg at kakepiken.com hadde hatt 2191 treff og 703 unike besøkende, bloggen vokste sakte men sikkert.
collageSeptember
Oktober
Oktober må være en av de mest begivenhetsrike månedene i 2013 for min del. Jeg fikk endelig min kjære kitchen aid premie fra msn og Aperitif i hus, og den ble brukt flittig i Oktober. Jeg tilbudte meg å bake babyshower kake og cupcakes til fotballfrue rett og slett fordi jeg digger bloggen hennes. Oppskriften på Ugle kaken finner du HER. I noen dager etter at hun postet dette på sin blogg så skjøt lesertallene mine i været, og selv om de fleste kun var innom den ene gangen så hengte noen med videre.
Den gamle corolla’n min havarerte desverre og jeg arrangerte min andre Give Away for å feire enda flere likes på Kakepikens facebookside.
Halloween var like rundt hjørnet og jeg viste dere min Cookie Monster cupcakes tutorial. Det ble bakt mye og blandt noen av bakverkene var en fantastisk god Strawberry Cheesecake, Pavlova reder med karamellsaus og bær, Jordbær i sjokolade, supersaftig Sjokolade langpannekakeHasselnøttkuler, Vannbakkels med vaniljekrem og Kanelknuter,
Samlet i Oktober hadde bloggen 30030 treff og 7958 unike besøkende… Fy søren så gøy!
collageOktober1collageOktober2

November
I November fikk jeg endelig beskjed etter 3 intervjurunder at jeg hadde fått jobb i SAS som cabin crew. Det var utrolig nydelig å høre dette, intervjuene har pågått over flere måneder og det var like nervepirrende hver gang om jeg hadde kommet meg videre til neste runde. Heldigvis er jobben nå min så lenge jeg består kurset som begynner i Januar. Utrolig gøy skal det bli i alle fall. Denne måneden flyttet vi også fra Drammen til Sandvika, noe vi er veldig fornøyde med, vi stortrives i vår nye leilighet.
I November gikk også kitchen aiden varm, det ble både kaker og litt tidlig julebakst. Jeg lagde en to sjokoladekaker av samme sort som jeg pyntet ulikt. En ble en Teddybjørn dåpskake til min venninne fra Senzie Akademiet og en ble White pillow cake. Tutorial på pillow teknikken finner du i oppskriften. Den sistnevnte kaken hadde jeg med på innflytningsfest som innflytningsgave til Anniken og Thor-Magne.  Andre bakverk var Cranberry & Chocolate cookies, Pineau og aprikos cupcakes, Kokoskake, og Suksessterte med kvikk lunch. Det ble også laget litt konfekter og andre No Bake ting som Peppermynteknapper, Hjemmelaget Sjokoladeiskrem, Baileys Kuler, Marmorerte Marsipankuler og Sjokoladeepler.
November var også en Give Away måned for å feire ytterligere «likes» på facebook hvor jeg lagde en video der jeg trakk vinnerene «live» slik at alle skal se at jeg gjør det rettferdig.
Statistikken for November viste meg at bloggen har hatt hele 16422 visninger og 5502 unike besøkende.
collageNovember1 collageNovember2
Desember
I år synes jeg Desember har gått dobbelt så fort som tidligere år. Mye travle dager med jobb og juleforberedelser satt meg i tidsklemma. Noen bakverk fikk jeg likevel bakt blant annet Sjokoladetrøfler med earl grey, Lussekatter, Fudge karamell, Tropisk sjokoladekonfekt og Kokosmakroner. Ikke mange tørre julekaker og finner her med andre ord, men det gjenspeiler vel litt meg som person.
Venninnegjengen min feiret hele 3 bursdager på samme kveld i Desember. Jeg fyllte 26 år 1. desember og Camilla og Inger-Anne fylte i November. Jeg bakte bursdagskake til oss alle, det ble en Mississippi mud cake med Ombre ruffles i fondant på utsiden.
Rett før jul fikk jeg flere store esker fra SAS med uniform klær, en kjempeflott førjulsgave. På bildet nedenfor ser du kun en brøkdel av uniformen, og jeg venter fremdeles på mer. Det er så gøy og klærne er så stilige i mørkeblått og cremè toner.
Julaften feiret vi i Telemark hos mine svigerforeldre. Det var kjempekoselig og jeg fikk blant annet en flott gassbrenner til jul som kan brukes til så mangt i bakeverdenen, mest kjent er kanskje å bruke den til creme bruleè.
1. dag jul var vi på besøk hos min Mamma og hennes mann Tor Inge på formiddagen og deretter hos min Pappa og spiste fantastisk middag på kvelden. Min Pappa er fantastisk flink til å lage mat, det har han vært så lenge jeg kan huske og det er alltid like spennende å se hva han lager når vi kommer på besøk. En ting er sikkert hver gang, det er at smaken er fortreffelig.
Det siste på bloggfronten for Desember er et innlegg med forslag til nyttårsdesserter som du finner HER.
Litt statistikk. I Desember til nå har bloggen min hatt forrykende 27431 treff og hele 14939 unike besøkende.
collageDesembercollagedesember2
Jeg vil takke nettopp deg for at du klikker deg inn på bloggen min det er jeg utrolig takknemmelig for. Jeg har sagt det før, men jeg sier det igjen, 2014 kommer til å bli et spennede år og det er mye å glede seg til. Det er ikke lenge til jeg kan fortelle dere hva som er så innmari spennende, så «hang in there»
Hadet bra så lenge, vi skrives på nyåret.

Én kommentar

  1. Caroline

    Wow! Du er jo bare helt fantastisk flink 🙂 Jeg skal arrangere babyshower for søsteren min og bloggen din kom opp da jeg googlet litt. Det er jeg jammen glad for 🙂 Masse god bake inspirasjon! Baker du kun privat eller tar du på deg bakeoppdrag også? 🙂

Skriv din kommentar her.