Kakepiken.

Gulrotkake med Appelsin- og Kanelkrem


Her om dagen lagde jeg gulrotkake med en liten vri. Jeg erstattet den tradisjonelle ostekremen med appelsin og kanelkrem.
En ordentlig god gulrotkake er det få som kan motstå, og denne oppskriften var jeg heldig med. Bunnen ble utrolig saftig, smaksfull og regelrett smeltet på tungen. Mye takket være den «ikke så hemmelige ingrediensen lenger» rømme.
Kremen på toppen har en base i den tradisjonelle smør og oste kremen, men er tilsatt appelsin og kanel for en ekstra interessant smaksopplevelse. Kaken er meget enkel å lage, og tar ikke lang tid. Så jeg håper du vil gi oppskriften min en sjanse neste gang du skal lage en langpannekake 🙂

gk1 gk4 gk3 gk2 gk5Oppskrift Gulrotkake:
– nok til en stor langpanne, eller to små.

400 g gulrøtter (revet fint, ikke grovt)
5 egg
600 g sukker
1 vaniljestang (frøene)
3 1/2 dl soyaolje
360 g mel
1 ss bakepulver
1 ts kardemomme
1 ts kanel
1 ts salt
200 g rømme

– Rasp gulrøttene på et fint rivjern.
– Rør sammen egg, sukker, olje og frøene fra en vaniljestang.
– Ha i revet gulrot og rør godt sammen,
– Bland mel, bakepulver, kardemomme, kanel og salt en bolle.
– Sikt inn melblandingen i gulrotblandingen litt etter litt. Rør det hele godt sammen med en ballongvisp.
– Rør til slutt inn rømmen.
– Stekes på 180 grader i 25 – 35 min. Sjekk kaken med en kakepinne. Den er ferdig når deigen ikke klistres til pinnen.
– Avkjøl kaken før du har på krem.

Appelsin og kanel krem:
200 g smør (romtemperert)
200 g philadelphia naturell
300 g melis
Revet skall fra en hel appelsin
Saften fra 1/2 appelsin
1 ts kanel
1 vaniljestang (frøene)

– Pisk smøret luftig.
– Ha i philadelphia og miks sammen med smøret.
– Tisett melis til en jevn krem.
– Tilsett appelsinskallet og juicen miks det hele sammen til en jevn krem.
– Tisett kanel og vaniljefrø og bland inn.
– Sett kremen kaldt 15-30 min dersom den blir litt løs.
TIPS: Snu gulrotkaken med bunnen opp før du legger på kremen, undersiden har en jevn og fin overflate i motsetning til oversiden 🙂

Håper du får en fortsatt fin uke, og husk å stemme på meg i kakekonkurransen jeg er med i, trykk på linken under og stem i vei 🙂
http://livsstil.no.msn.com/hjemme/norges-beste-kake#image=5

Én kommentar

  1. Veronica

    Har klikket meg gjennom nesten alle oppskriftene dine her – og må si at du er fantastisk talentfull! Det blir denne gulrotkaken til kvelds her i huset 🙂 takk for tips! Veronica

  2. Tilbaketråkk: Nyttårs Kavalkade – Kakepiken gjennom 1. år | Kakepiken

Skriv din kommentar her.