Kakepiken.

Blåbær Cupcakes


Det er ikke til å legge skjul på at jeg er en cupcake jente, selv om dere ikke har sett så mye til disse herlighetene så langt. Jeg begynte min «bakekarriære» med cupcakes. De første gangene jeg lagde cupcakes ble de stygge som juling, men en 6. sans for form, farge og estetikk kicket inn etter hvert og hjalp meg på vei til å lage lekre cupcakes.
Cupcakes er enkle å lage og tar som regel mye kortere tid å lage enn kake. Altså enkelt, lettvinnt og himmelsk godt, det kaller jeg en vinn, vinn, vinn situasjon 🙂
Denne vaniljebunnen kan du bruke som base til alle slags cupcakes om du måtte ønske, og trikset er å bruke masse gode ingredienser i røren for å få de saftigste, mykeste cupcakes som smelter på tungen. Denne røren er så god at den i grunn ikke trenger turen inn i stekeovnen 😉
cc1 cc2 cc4 cc5

Oppskrift Vaniljebunn 12-18 stk:
3 Egg (romtempererte)
250 g Sukker
225 g Smør
1 dl Melk
1 dl Fløte
300 g Mel
4 ts Bakepulver
1 stk vaniljestang (frøene)

– Miks sukker og egg sammen til eggedosis.
– Smelt smøret i en kjele, ta kjelen av platen når smøret er smeltet og ha oppi melk og fløte og bland sammen. Hell dette så over i eggedosisen. Ha i vanilje frøene og miks sammen.
– Bland mel og bakepulver i en bolle, sikt dette ett par ganger.
– Sikt melet inn i røra og bland sammen.
– Hell røren i cupcake former som du har i et cupcake brett.
– Stek bunnene på over og under varme på 180 grader. Stek til de er gyldne 6-15 min.

Oppskrift Blåbærfrosting:
100 g Smør (romtemperert)
300 – 500 g Melis
1 dl H-melk
100 g Blåbær
Wilton karamell/pasta-farger rød og blå.

– Pisk smør hvitt og fluffy i en bolle.
– Tilsett litt og litt melis, og melk om hverandre. Smak på frostingen, den er ferdig når den ikke lenger smaker smør, men heller ikke for mye sukker. Melis kan du tilsette mer eller mindre av ettersom hvor mye melk du har i.
– Hell i blåbærene og miks sammen til de er godt knust inn i frostingen. Spar noen til dekorering.
– Tilsett rød og blå pastefarge, miks sammen til du får «blåbær» fargen.

Montering:
– Cupcakes’ene må være helt avkjølt før du pynter med frosting.
– Bruk gjerne en sprøytepose og en tipp (jeg har brukt 1M fra wilton) når du legger på frostingen.
– Oppbevar cupcakes’ene i romtemperatur, de blir harde og mister fuktigheten i kjøleskapet.

Håper dere får en flott fredag i morgen.
Stay strong, the weekend is coming soon! Og da kan dere bake!

Én kommentar

  1. Tilbaketråkk: Nyttårs Kavalkade – Kakepiken gjennom 1. år | Kakepiken

  2. Camilla Ramsey

    Hei! Tenkte å prøve ut disse om ikke så lenge til, og lurer på hvor lenge de holder seg? Det beste er vel foressten å oppbevare dem i kjøleskapet? Takk for mange fine oppskrifter! God helg 🙂

    • Hei. De holder seg ferskest i romtemperatur faktisk, men max ett par dager om du ikke fryser de. Oppbevarer du de i kjøleskap kan de bli tørre raskere. I fryseren holder de seg i månedsvis 🙂

  3. Eliasbeth Haugen

    Hei! Tusen takk for oppskrift! De var supergode! Men jeg måtte fjerne melken fra kremen for at glasuren skulle bli stiv. Kanskje det var fordi jeg brukte frosne blåbær… Men nam nam nam:)

Skriv din kommentar her.