Kakepiken.

Vanilla cupcakes – white chocolate & honey creamcheese frosting


God morgen kjære lesere. I går var litt over 2000 av dere innom, jeg er så glad for at dere fortsetter å besøke siden min, tusen takk!
I dag lovet jeg dere cupcakes, so here goes.
Jeg bakte jo ikke kun kake til fotballfrue, men også cupcakes. Når jeg begynte å bake var det cupcakes jeg startet med, det er forholdsvis enkle oppskrifter og kreativiteten kan flyte fritt, noe jeg liker veldig godt. Dagens oppskrift på cupcakesbunn er hentet fra Manuela sin bok «Love Mauela» som jeg har bakt mye fra, og denne vaniljebunnen er supergod. Den blir ikke tørr, men holder seg myk og «saftig» selv over natten. Frostingen har jeg laget selv, og er en herlig blanding av hvit sjokolade og honning. Den smaker litt som det hvite fyllet inne i freia sine påskeegg, Yum! Helheten blir en utrolig saftig bunn med en silkemyk frosting som sammen smaker helt himmelsk. Når det gjelder pynting så finnes det ingenting som er riktig eller feil, prøv deg frem og utfold din egen kreativitet, det er ingen som har sagt at alle cupcakes’ene må se like ut heller.
Håper du gir oppskriften en sjanse. Du vil ikke angre 🙂
cc2 cc1babyshower5cc4 cc3babyshower6Oppskrift vaniljecupcakes bunn:
3 dl Sukker
200 g Smør – romtemperert
1 Vaniljestang
4 Egg – romtemperert
1 ts SP – spongecake stabilizer
5 dl Mel
1,5 ts Bakepulver
3 dl Kremfløte

– Smør, sukker og frøene fra en vaniljestang mikses sammen til det blir hvitt og fluffy.
– Tilsett deretter ett og ett egg i smørblandingen, miks godt for hvert egg.
– Ha i en ts SP og visp sammen til du ser røren forandrer konsistens og blir litt lysere på farge. (kan sløyfes)
– Bland bakepulver i melet og sikt dette inn i røren, miks sammen.
– Tilsett fløte og miks til du har en jevn røre.
– Stekes på 180 grader i 12-20 minutter.

Hvit sjokolade og honning cream cheese frosting:
400 g Hvit sjokolade
350 g Smør – romtemperert
100 g Melis
1 pk Philadelphia honning.

– Smelt den hvite sjokoladen over vanndamp.
– Miks smør og melis hvitt.
– Tilsett den smeltede sjokoladen og philadelphia. Miks godt.
– Sett i kjøleskap til du har fått en fastere konsistens.

Jeg har brukt en sprøytepose og en Wilton 1M tipp til alle cupcakes’ene.
De som ser ut som blomster har jeg brukt mini marshmellows som er klippet i to diagonalt og dyppet i farget sukker.
Sløyfene og blomstene er laget av fondant, og jeg har brukt utstikkere til begge typene.

_________________________________________________________________________________________________________________________
I dag skal jeg besøke en god veninne som bor i Porsgrunn, så etter frokost er inntatt blir det biltur på meg. Gleder meg!
Håper dere får en flott dag alle sammen.

Én kommentar

    • Hei
      Jeg putter vanlig hvitt sukker i en litt tykk/holdbar plastpose/brødpose. Tilsett flytende konditorfarge som du kjøper på butikken. Knyt sammen og rist til alt sukkeret har fått farge. Bør helst tørke på et bakepapir over natten. Særlig om du farger en mørk farge da blir sukkeret vått av all fargen.

  1. Tilbaketråkk: Nyttårs Kavalkade – Kakepiken gjennom 1. år | Kakepiken

Skriv din kommentar her.