Kakepiken.

Pineau og Aprikos Cupcakes


Her om dagen lagde jeg cupcakes med Pineau i bunnen. De ble veldig gode, spesielle, men gode. Voksencupcakes 🙂 Jeg hadde lyst til å lage cupcakes med noen ingredienser som er litt utenfor comfortsonen min, og denne dagen falt valget på å forsøke å bake med sterkvin. Pineau des charentes uttales: [pinå de sjarant]  og er en sterkvin som produseres i Cognac-regionen i Frankrike. Drikken består av nypresset druemost og cognac, og finnes i både rød og hvit utgave. Drikken er fatlagret på eiketønner, i likhet med cognac. Mange cognac-hus selger også Pineau des Charentes som et supplement til cognacen.
For å komplementere smakselementene i Pineau så ønsket jeg å lage en aprikos cream cheese frosting til cupcakes’ene. Aprikos er en av de elementene en kan finne i pineau, så derfor vil det gå godt sammen.
Dette er cupcake’n for deg som vil prøve noe utenom det vanlige. Passer godt sammen med kveldskaffen 😉
pcc2pcc3pcc4pcc1Oppskrift Pineau Cupcakes: ca 16 stk.
3 Egg
250 g Sukker
225 g Smør
2 dl Pineau
300 g Mel
3 ts Bakepulver
1 dl Appelsinjuice + 1 dl Pineau
1 Appelsin
Tørkede aprikoser

– Varm stekeovnen til 180 grader.
– Pisk egg og sukker til eggedosis
– Smelt smøret.
– Bland smøret inn i eggedosisen og miks sammen til en jevn røre.
– Ha i Pineau og miks sammen.
-Bland mel og bakepulver og rør det inn i røren. Fyll i former og stek på 180 grader i ca 15-20 min, de skal bli gylne.
-Dynk bunnene med en blanding av appelsinjuice og pineau 50/50 blanding. Gjør dette med en gang de kommer ut av ovnen.

Aprikos Frosting og dekorasjon:
For å være ærlig så ble ikke frostingen som den skulle denne gangen, den ble ikke så fluffy som jeg ønsket. Av den grunn så vil jeg ikke legge ut oppskriften, jeg vil jo at dere skal lykkes når dere baker så jeg kan heller komme tilbake til den når jeg finner en oppskrift som er bra. Jeg kan fortelle dere hva den er laget av. Ingrediensene var philadelphia, aprikos syltetøy, smør og melis.
Jeg pyntet med tørkede aprikoser og tørkede appelsinskiver For å lage tørkede appelsin skiver skjærer du appelsinen i tynne skiver og deler opp i passende størrelser før du legger de på stekebrett og baker i ovnen på 100 grader i ca 1 – 1,5 t.
_______________________________________________________________________________________________
I natt skal jeg på nattevakt. Jeg jobber ekstravakter som sykepleier og nå står 3 netter for tur. Det er krevende, men jeg ser frem til å se gamle kollegaer igjen.
Håper dere får en flott fredagskveld, kos dere masse!

Én kommentar

  1. Tilbaketråkk: Nyttårs Kavalkade – Kakepiken gjennom 1. år | Kakepiken

Skriv din kommentar her.