Kakepiken.

Peppermynte Knapper


I dag har jeg laget premien til de som var så heldige å vinne konkurransen min på kakepikens facebookside. Jeg har laget julegodteri til de, som jeg husker at vi har laget hjemme siden jeg var liten. Det er Mamma sin oppskrift og en av mine absolutte favoritter og et must i advents og juletiden. I tillegg til å være ekstremt gode så er de super lettvinne og ikke minst kjappe å lage. Tror jeg brukte 15 min på disse, og nei jeg tuller ikke. De smaker herlig peppermynte og mokka sjokolade sammen i en symfoni som smaker jul for meg. Prøv de, du vil ikke angre 🙂pk2pk3pk4pk5pk1Oppskrift peppermynte knapper:
– Nok til ca 30 – 40 stk.
300 g Melis
1 eggehvite
12-14 dråper peppemynteolje (kjøpes på apotek)
1 eske Mokkabønner

– Ha melisen i en bolle og bland sammen med eggehviten og peppermynte dråpene.
– Kna sammen til det blir en fast deig.
– Ta halvparten av deigen og pakk inn i plast mens du triller den andre halvparten ut til en 15 – 20 cm lang pølse. Hakk opp i ca 15 – 20 biter og trill en og en til en kule. Sett kulen på et brett/ tallerken dekket med bakepapir og trykk en mokkabønne på toppen av hver peppermyntekule. Deigen tørker raskt ut, derfor jobber du kun med halve deigen av gangen. Du bruker bakepapir på fatet / tallerkenen for at de ikke skal klebe seg fast.
– Fortsett til hele deigen er blitt nydelige konfekter.
– Sett i kjøleskapet.
– Oppbevares i en lufttett boks, holdbare i flere uker.
___________________________________________________________________________________
Ja jeg vet jeg har på det skjerfet på alle bilder om dagen. Men det er kaldt og det er mitt favorittskjerf som er supermykt og deilig. So I can’t help it, haha 🙂
Håper dere alle har hatt en fin start på uken. Det er kjempekoslig at du stikker innom bloggen, jeg ser at det er rundt 400 – 700 stk innom hver dag, det er kjempemorro! Tusen takk!

Én kommentar

  1. Tilbaketråkk: Nyttårs Kavalkade – Kakepiken gjennom 1. år | Kakepiken

Skriv din kommentar her.