Kakepiken.

Cranberry & Chocolate Cookies


Onsdag kveld, kvelden før jeg reiste til frisøren, bestemte jeg meg for å lage cookies. Jeg har en litt rar tradisjon med å alltid ta med noe godt til frisøren min Hilde. Det har jeg holdt på med i ett par år. Hilde tror jeg må være Oslo’s hyggeligste frisør, og stemingen når jeg er hos henne er som å være på cafebesøk med en god veninne, det er superkoslig. Du finner henne HER.
Jeg vet at hun digger godsaker så denne gangen fallt valget på å lage noen crunchy, chewy cookies til henne med masse tranebær og sjokolade, en uslåelig kombinasjon.
Disse kjeksene tar slettes ikke lang tid å lage, og i tillegg er de super enkle å få til. Det at det er bær i de, tilfører en friskhet og en annen type sødme til kjeksen som jeg synes ble utrolig godt. Prøv 🙂
cookie5cookie4cookie3cookie2
Oppskrift Cookies med Tranebær og Sjokolade:
100 g Ekte smør
140 g Brunt sukker
140 g Sukker
1 Egg
12-15 dråper Vaniljeessens
200 – 250 g Mel
1 ts Bakepulver
1 ts Salt
150 g Sjokolade (Jeg brukte Callebaut 70% knapper fra Pals)
100 g tørkede Tranebær

– Forvarm ovnen til 180 grader.
– Smelt smøret i en kasserolle på middels varme
– Bland begge sukkertypene med egget i en bolle, visp godt sammen, og hell deretter det smeltede smøret i sukkerblandingen. Rør godt sammen.
– Ha mel, salt og bakepulver i en annen bolle, bland godt og hell litt og litt over i smør- og sukker blandingen mens du rører det inn.
– Ha sjokolade knappene og tranebærene i deigen, bland alt godt sammen.
– Bruk et stekebrett, legg på bakepapir og form deigen til små kuler på størrelse med valnøtter og legg utover brettet med litt margin rundt seg, de vil flyte noe ut.
– Stek gjerne ett prøvebrett først med kun ett par kjeks på. Dersom de flyter for mye ut må du regulere resten av deigen ved å ha i mer mel.
– Stek cookies’ene midt i ovnen i ca 7-12 min. La de avkjøles på rist før du spiser de, hvis du klarer å vente ;)
___________________________________________________________________________________________________
I dag har jeg bakt to kaker, den ene var en kjempesøt dåpskake til en tidligere medstudent sin skjønne baby som skal døpes til Søndagen. Den andre er en kake til en innflytningsfest/ bursdag som jeg skal i i morgen kveld. På den sistnevnte har jeg brukt en spennende ny kakedekorerings trend som er sett mye på kakemesser rundt om i verden. Tutorial på det kommer… Innlegg og bilder kommer på Søndag, jeg vil jo ikke røpe noe før kakene har kommet til sin rett.
Ellers…. en god «Quote» på slutten av dagen er:
Cookie-monster-quote

Én kommentar

  1. Kaja

    Hei. Innom og titter på oppskriftene:) men du skriver lite om mengder på kjeksene og andre ting. Savner det. Men ser veldig godt ut:)

  2. Tilbaketråkk: Nyttårs Kavalkade – Kakepiken gjennom 1. år | Kakepiken

Skriv din kommentar her.