Kakepiken.

Kokosmakroner


Jeg prøvde meg på kokosmakroner i dag, en julefavoritt hos mange. I dag prøvde jeg en annen oppskrift en den jeg vanligvis bruker. Jeg har forstått at det er mange veier til rom når det gjelder kokosmakroner. Noen er basert på eggedosis og i andre oppskrifter skal hele røren varmes opp. Oppskriften jeg forsøkte i dag var av sistnevnte og kom fra Sværre Sætre sin «den store kakeboka» Jeg er vant til min mammas oppskrift med en eggedosisbase, og det blir nok den jeg kommer til å holde meg til fremover, jeg følte ikke at jeg fikk helt dreisen på oppskriften jeg brukte i dag. Jeg velger å legge de ut selv om jeg ikke er 100 % fornøyd, det kan jo hende dere får mer tak på oppskriften enn meg, og smaken var det ingenting å si på. Er det ikke litt godt å se at andre ikke alltid lykkes også da?? hehe Jeg er i alle fall ingen perfekt baker…km2km1

Oppskrift Kokosmakroner
ca 15-20 stk
100 g Kokosmasse
200 g Sukker
3 Eggehviter
– Bland alle ingrediensene og ha de i en kjele.
– Varm opp blandingen forsiktig til eggehvittene koagulerer og røren blir tykkere, pass på å røre hele tiden så det ikke brenner seg.
– Ha blandingen over i en annen bolle og la den kjøle seg ned til den er lunken.
– Varm ovnen til 200 grader
– Bruk en sprøytepose eller spiseskjeer og lag passe store makroner på et stekebrett med bakepapir på.
– Stek til de blir gyllne. Jeg stekte nok mine litt for lenge så prøv ca 8-10 min. Følg med på de underveis og ta de før de blir brent. Avkjøles før de spises.
________________________________________________________________________________________
Kokosmakronene ble veldig seige og gode slik som de skal være, men de sank litt sammen når jeg tok de ut av ovnen og ble litt vel sprø rundt kantene, men det kan justeres med steketiden så prøv deg frem….

Én kommentar

  1. Tilbaketråkk: Nyttårs Kavalkade – Kakepiken gjennom 1. år | Kakepiken

Skriv din kommentar her.