Kakepiken.

Valentines Confectionery Cupcakes


I fjor lagde jeg supersøte valentines cupcakes, men jeg poster de nå i år siden jeg ikke helt vet hvor mye tid det blir til baking nå før valentines for min del. Jeg skal nok klare å skvise inn litt baking skal dere se, men jobb og familie kommer alltid først 🙂
Valentines nærmer seg med stormskritt og en vanlig valentines gave er jo konfekt, derfor lot jeg meg inspirere av konfektesken og laget cupcakes med konfekt som topping 🙂 Bunnen er av vanilje, men den er selvsagt farget rosa for anledningen. Frosingen er sjokolade og cupcakes’ene er kantet med strøssel og kokos samt toppet med en fristende «hjemmelaget konfekt» bit. Enjoy!
v9v7v6v5v8

Oppskrift:
Jeg deler opp etappene i 3 steg så er det enkelt å følge 🙂
1.) Lag cupcakes bunnene
2.) Lag «konfekt» toppingen
3.) Lag frosting.

1.) Oppskrift Rosa cupcake bunn (fra Manuela Kjeilen)
– gir 20 – 40 cupcakes avhengig av form (vanlig eller mini).
3 dl Sukker
200 g Smør (romtemperert)
4 Egg
5 dl Mel
1,5 ts Bakepulver
3 dl Vaniljekrem eller Fløte
2 ss Vaniljeekstrakt
1 ts SP (spongecake stabilizer, kan sløyfes)
Rosa konditorfarge (helst pastafarge)

– Mykt smør mikses hvitt og fluffy.
– Ha i sukker og vaniljeekstrakt og miks sammen med smøret til en fluffy konsistens.
– Ha deretter i ett og ett egg, og visp mellom hvert egg, tilsammen rundt 5 minutter.
– Ha i enten vaniljekrem eller fløte for å få en ekstra god smak på cupcakes’ene.
– Når du har mikset inn vaniljekremen, så blander du melet og bakepulver og sikter inn i deigen. Miks sammen i ca 1 min.
– Ha i konditorfarge og miks inn til du synes deigen er passe rosa 🙂
– Ha deigen i cupcakes formene 2/3 dels fulle og stek ved 200 grader i ca 15 minutter på over og undervarme. Jeg har brukt både vanlige og mini cupcakesformer.
v1

2.) «Konfekt» toppingen
Jeg gjorde det enkelt og kjøpe inn smågodt som jeg glaserte i sjokolade. Karamellfudge, skumputer og hobbybit er av de typene som fungerte best.
10 biter Karamellfudge
10 biter Skumputer
10 biter Hobbybit
200 g Sjokolade 70 %
100 g Hvit sjokolade

– Smelt 70% sjokoladen over vannbad og den hvite over vanndamp.
– Dypp de ulike bitene i sjokoladen ved å holde en gaffel på undersiden, la de dryppe godt av seg før du legger de på et bakepapir og lar de stivne.
– Den hvite sjokoladen har jeg hatt i en sprøytepose og laget streker på konfektbitene med.
v2

3.) Sjokolade Frosting
70 g Smør (romtemperert
100 g Melis
100 g 70 % Sjokolade
3 ss Nesquick /Oboy

– Pisk 70 g romtemperert smør fluffy.
– Ha i 100 g Melis og miks til det igjen blir fluffy.
– Ha i den smeltede sjokoladen i smør og melis blandingen og miks sammen.
– Bland nesquick/oboy med kokende vann til du får en seig røre, hell det deretter i frostingen og miks sammen.
– Kompanser med mer melis dersom frostingen ikke blir tykk nok.
v3

Montering:
– Frost cupcakes’ene og «kant» de med enten kokos eller strøssel av valgfri sort. På bildet nedenfor har jeg brukt sjokolade sprinkles til å kante cupcake’n.
– Legg en konfektbit på toppen, vips 🙂
v4

____________________________________________________________________________________________
I morgen skal jeg ut å fly igjen, jeg gleder meg hver gang. Det er kjempegøy og jeg møter så utrolig mange mennesker og får samtidig se nye steder og oppleve masse. Yrket har virkelig mer å by på enn hva jeg trodde 🙂
Ha en riktig flott fredag kveld alle sammen 🙂

Skriv din kommentar her.