Kakepiken.

Odense Inspirasjonsdag hos Idun


Jeg vil så gjerne fortelle dere om drømmedagen jeg hadde forrige Torsdag. Jeg var så heldig å bli invitert på en inspirasjons- bakedag hos Idun og Odense som skulle handle om bruk av marsipan og temaene var påske og 17. Mai.
Sjokolade og marsipanprodusenten Odense ligger under Idun og de hadde hentet inn sjeftkonditor Peter Kofod ved Odense i Danmark.
Han lærte oss ulike måter å bruke marsipan og sjokolade på samt mange tips og triks. Vi fikk et lite foredtag om marsipanens historie, ulike typer mandler og ikke minst priduksjon. Jeg tror vi alle ble riktig imponert over alt det gode håndtverket og kvalitetsarbeidet som går i å lage Odense marsipan, og med et mandel innhold på 50% så tror jeg det blir min favorittmarsipan i tiden fremover, den smakte utrolig godt.
collage2

Det regelrett bugnet av Odense produkter, bær, frukt og deilige søte saker, jeg var i himmelen! 🙂 Vi lærte også å lage disse fantastisk søte påskefigurene i marsipan.
hogab1

Jeg og Anne Brith som driver Villa Perlesukker teamet opp for dagen og lagde bla.a påskemarsipan egg og marsipan cupcakes.
collage1

egg1egg2Oppskrift på Påskemarsipanegg med nøttenougat:

25 g Hasselnøtter
25 g Sukker
25 g Odense Nougat
500 g Odense Ekte Marsipan
400 g Sjokolade
50 g Hvit Sjokolade

1.) Lag Nøttenougat:
– Hakk hasselnøttene
– Ha de i en stekepanne, strø over sukker og karameliser nøttene over varmen
– Ha så i nougaten, det er viktig at temperaturen ikke overskrider 60 grader så ta pannen av platen og la den avkjøles litt før du vender og smelter nougaten inn
– Ha blandingen på et bakepapir til avkjøling

2.) Lag marsipanegg:
– Del marsipanen opp i ca 16 biter og form til egg.
– Del eggene i to og trykk en fordypning med tommelen i hver halvkule.
– Fyll nøttenougaten inn i fordypningen og legg den andre halvkulen over og klem kantene intill hverander og form egget til kantene er jevne.

3.) Dypp i sjokolade og dekorer.
– Smelt sjokoladen over vannbad.
– Dypp ett og ett egg under sjokoladen og løft det opp med en gaffel. Løft egget opp til overflaten og la egget dryppe av seg mens du fremdeles holder det i overflaten av sjokoladen. På den måten beholder du overflatespenningen i sjokoladen og forhindere att all sjokoladen renner av egget så fort du har lagt det ned. Deretter flytter du egget over på den andre gaffelen, skraper av sjokoladen som er under gaffelen, tar du gaffelen bort til et bakepapir og lar egget skli ned på papiret.
– Legg eggene til avkjøling i kjøleskap
– Smelt 50 g hvitsjokolade over vanndamp som du dekorerer eggene med.
koogc
Disse to flotte menneskene var også med på morroa, nemlig mine to Hele Norge Baker konkurrenter Knut Olav og Camilla 🙂
collage3

Vi fikk også i oppdrag å lage vår egen kake inspirert av 17. mai sitt 200 års jubileeum i år som Odense kan bruke på sin nettside til inspirasjon for andre bakeglade mennesker. Jeg har laget den til venstre og må inrømme at den er inspirert av Pascal 🙂
_____________________________________________________________________________________________
Jeg må bare si at jeg føler meg utrolig priviligiert som har blitt invitert til et slikt arrangement sammen med så mange flotte bake og mat- bloggere som har flere titalls tusen lesere hver dag. Tusen takk for en fantastisk dag alle sammen 🙂
5977564_orig

bilde lånt av krem.no
Fra venstre: Anne Brith (Villa Perlesukker), Ellen M. E. Lundirng (Kakefabrikken),  Helene Rui Skoje, Camilla Johansen (Bakerinnen), Knut Olav Knutsen (Hr.Knutsen), Elin Vatnar Nilsen (Krem.no), Trine Sanberg (Trines Matblogg), Peter Kofod og Anne Strømsæther (Kremfresh).

Én kommentar

Skriv din kommentar her.