Kakepiken.

Pasjonsfrukt Terte med Jordbær


I går leste jeg den nyeste utgaven av «Bake» her hjemme på kjøkkenbenken, og ble så inspirert av en av oppskriftene i bladet at jeg bestemte meg på flekken for å lage den. Lite frister mer enn en frisk kake nå i sommervarmen, det er liksom for varmt for bløtkaker og sjokoladekaker.
Oppskriften er Sverre Sætre sin, men jeg har justert noe på mengden på pasjonasfruktkremen for å få nok til terteskjellet. Jeg liker at det er godt med fyll i en terte, det ser bedre ut også.
Denne kaken kombinerer i følge meg alt som er godt. Fra sprøtt terteskjell til kremet, frisk og søt pasjonsfrukt krem og friske og syrlige jordbær, denne terten blir min favoritt i sommer!
terte3terte4terte2terte1
Tertedeig:
300 g Hvetemel
200 g Smør (kaldt i terninger)
100 g Melis
1 egg

– Ha mel, smør og melis i en foodprosessor, kjør til det blir en sandaktig masse og kna deretter egget inn til du får en deig.
– La deigen hvile innpakket i plastikk i kjøleskapet i minimum 2 timer, men du kan gjerne la den ligge over natten også.
– Forvarm stekeovnen til 180 grader.
– Kjevle tertedeigen ca 3 mm tykk og ha over i en smurt terteform på ca 18 – 22 cm. Bruk mel til utkjevling. Press deigen forsiktig inntil kantene og ta bort overflødig deig. (Overfløding deig kan fryses og oppbevares i ca 3 uker.)
– Prikk huller i deigen med en gaffel og sett deigen i fryseren i 30 minutter slik at den blir hard.
– Ta bunnen ut og dekk den med aluminiumsfolie, legg tørkede erter eller ris i folien for å holde kantene på deigen oppe under første del av stekingen. Stek i 10 minutter.
– Etter 10 minutter tar du bunnen ut av ovnen, tar ut erter/ris og folie og steker bunnen igjen til den er gyllen, ca 10 -13 min.
– Avkjøl.

Pasjonsfruktkrem:
250 ml Pasjonsfruktjuice (10-20 pasjonsfrukter)
200 g Sukker
2 Egg
8 Eggeplommer
20 g Maizenna
160 g Usaltet smør (i terninger)

– Del pasjonsfruktene i to og sil innholdet, stenene skal ikke være med. Jeg brukte ferdig presset pasjonsfruktjuice 100% fra frysedisken på Ultra, funka superfint 🙂 Men du kan da også sile ut juicen om du vil.
– Visp sammen alle ingrediensene utenom smøret i en kasserolle. Varm opp til kokepunktet mens du rører kontinuerlig. Når røren begynner å koke og tykne så fortsetter du i ytterligerer 20 – 30 sekunder før du tar kjelen av platen og helder røren i en annen bolle.
– Pisk deretter inn smøret mens pasjonsfruktrøren er varm. Pisk til alt smør er oppløst.
– Hell over i (den avkjølte) terteformen og sett i kjøleskapet i 2 timer så det stivner.

Pynt:
– Dekroer gjerne med jordbær, det smakte helt nydelig sammen med den kremete pasjonsfruktkremen og den sprø tertebunnen 🙂 Jeg la også en halv pasjonsprukt på min kake siden jeg liker å vise gjestene hva kaken innholder også i pynten.

Én kommentar

  1. Astri

    Hei! Er denne enkel og lage? Er fjorten år og leter etter en frisk sommerkake jeg kan lage til familieselskap, ville denne passet?:-)

Skriv din kommentar her.