Kakepiken.

Kakepiken.com er 1 År i dag! – Vi feirer med Sitronterte


Heisann alle fine lesere. I dag feirer bloggen min sin ettårsdag, tenk at ett år kan gå så fort og så sakte på samme tid.

– Til nå har jeg lagt ut 135 innlegg og oppsrifter.
– 605 mennesker har kommentert det jeg har postet.
– Bloggen har lesere fra Norge, Sverige, Dannmark, Hellas, Tyskland og Frankerike for å nevne noen…
– Den mest populære kategorien er «Kaker»
– Og jeg har hatt nærmere 300 000 sidevisninger.
Alt dette gir meg motivasjon til å fortsette denne online kokeboken min, og til å fortsette å lage oppskrifter til dere som er innom her for inspirasjon. Tusen takk til alle dere lesere. Uten dere hadde bloggingen vært mye mindre spennede.

I dag vil jeg feire med å legge ut en av de første oppskriftene jeg la ut her på kakepiken.com nemlig Sitronterte. dette er Pascal sin oppskrift, med litt modifiseringer slik at den passer bedre til «vanlige» kakeformer 🙂

_____________________________________________________________________________________________

Jeg vil i dag dele en av mine favorittkaker med dere, nemlig sitronterte.
Hele opplevelsen når man smaker på terten er veldig balansert siden den litt salte bunnen og den veldig søte marengsen på toppen balanserer den syrlige lime og sitronkremen i midten. Terten har også fått en liten twist ved at jeg har hatt i limesaft i tillegg til sitronsaft.
Jeg kjenner mange som ikke får nok av denne herligheten, og jeg er nok en av dem 🙂 Denne terten har 3 trinn, og dersom du tar ett trinn av gangen og ikke stresser så klarer du denne uten problemer.
På bildene har jeg brukt en mini-terteform, men jeg legger ut oppskriften til å lage en stor terte. Så kan du heller dele oppskriften på 3 hvis du også vil bruke mini-terteformer.
IMG_7934sitronterte1 IMG_7937sitronterte2
IMG_7946sitronterte5 IMG_7948sitronterte9  IMG_7957sitronterte7 IMG_7958sitronterte8Trinn 1. Mørdeig

125 g Hvetemel
75 g Melis
3 g Maldonsalt
50 g Mandelmel
75 g Ekte Smør
30 g Fløte
2 Eggeplommer

– Bland hvetemel, melis, salt, mandelmel og smør i en foodprossessor til det blir som sand.
– Rør deretter inn eggeplommer og fløte.
– Deigen blir ganske klissete, pakk den inn i pastfolie, helt tett, og sett i kjøleskap helst 24 timer.
– Når du skal kjevle ut mørdeigen så er det lurt å enten bruke en silikonmatte eller et bakepapir som underlag. For å få bakepapiret til å sitte fast på benken kan du bruke en liten klump av mørdeigen under bakepapiret som “lim”.
– Du kan bruke litt melis dersom deigen klisser seg fast på kjevlen og lignende. Kjevle ut til ca 2-3 millimeter i tykkelse og løft over i terteformen. Trykk deigen intil kantene.
– Skallet må stå minst en time i kjøleskapet før den stekes. (For å forhindre at deigen ikke glir ned langs sidene på terteformen.)
– Stikk mange hull i tertebunnen med gaffel før du steker den på 180 grader i 15-20 minutter, til den er gyllenbrun. Avkjøles.

Trinn 2. Lime og sitronkrem.

Revet skall og saft (90 g) fra 1,5  Lime
Revet skall og saft (150 g) fra 3 Sitroner
300 g sukker
6 egg
100 g Ekte smør

– Riv skallet fra lime og sitron over i en bolle, pass på å ikke rive for dypt med i skallet (det hvite), da vil du få en bitter smak.
– Pisk sammen sitron- og limeskall, egg, sitron- og limesaft og sukker i en kjele. Dette skal kokes opp.
– Rør godt hele veien for å unngå at eggehvitene blir hvite. Det hele skal koke i ett minutt før du siler det over i en bolle og lar det avkjøles.
– Når massen har blitt 35 grader pisker du inn romtemperert smør med en mixer.
– Kremen helles i et avkjølt terteskall og settes i fryseren til den er gjennomfrossen.

Trinn 3. Marengs
– bør lages når du skal bruke den.
4 eggehvitter
25 g sukker
110 g melis

– Pisk sammen eggehvitene og sukkeret i en ren bolle, helst av stål eller glass. Da er det enklere å få marengsen stiv.
– Når hvittene og sukkeret er blitt en lufig marengs så sikter du inn melisen og visper i ytterligere 1 minutt.
Når du bruker melis i marengs så gjør det at marengsen holder på væske bedre og ikke flyter ut og blir en vanndam i løpet av noen timer.
– Når marengsen er klar kan du ta ut terten av fryseren og toppe den med marengs. Du kan enten bruke spatula eller sprøytepose.
– Nå skal du karamellisere marengsen for å få den flotte fargen. Sett ovnen din på grillelement-funksjon 10 min før, og sett terten inn høyt oppe i ovnen. Det tar kun noen sekunder, så pass på hele tiden. Du kan også bruke en gassbrenner/ skibrenner for å karamellisere marengsen.

Håper det fristet å prøve ut oppskriften, og husk at du kan sende meg en mail dersom det er noe du lurer på, eller står fast med.

Én kommentar

  1. Ida

    Hei! Denne oppskriften ser spennende ut 🙂 Jeg lurer på hvor lang tid det tar før du tar terten ut av fryseren til den kan spises? Hvis jeg flamberer marengsen med gassbrenner går vel det ganske fort, slik at sitronkremen og paibunnen kanskje ikke rekker å tine på den tiden det tar å ordne marengsen? Hvor stor form brukte du til denne oppskriften?

    Hilsen Ida

    • Hei, nå antar jeg at du ønsker å forhåndslage terten, fryse den og så ta den opp igjen og lage marengsen da? I såfall tror jeg teten trenger ett par timer på å tines. Marengsen kan du enkelt brenne med en gassbrenner det går superkjapt. Jeg har brukt en 22 cm form.

  2. Vilde

    Hei,
    I oppskriften står det at terten skal være gjennomfrossen før man tar på marengsen, men den skal vel ikke spises mens den er gjennomfrossen? Skal den tine før eller etter at man har tatt på marengsen? På forhånd takk 🙂

Skriv din kommentar her.