Kakepiken.

Cookies med Sjokolade og Pekannøtter


Jeg er så heldig å ha lært å lage cookies av en vaskekte Amerikaner. Hun het Rachel og vi møttes på videregående når hun var utvekslingselev. Oppskriften har jeg beholdt helt siden hun lærte meg den og den er blitt min faste cookiesoppskrift.
De aller fleste liker kjeks og det er superenkelt for ikke å nevne raskt å lage. Du kan tilsette akkuratt hva du måtte ønske for å lage dine helt egne personlige cookies.
Jeg har laget noen med både hvit og mørk sjokolade samt med pekannøtter, min favorittnøtt. Håper dere liker bildene og oppskriften. Lykke til med bakingen.
cookies1cookies2cookies3
Oppskrift Cookies:
– gir ca 30 kjeks.
370 g Hvetemel
1 ts Salt
2 ts Bakepulver
170 g Smør (smeltes)
170 g Sukker
170 g  Brunt sukker (av den seige typen, jeg bruker: Dan sukker-brun farin)
2 Egg
2 ts Vaniljeekstrakt
100 g Hvit sjokolade
150 g Mørk sjokolade (gjerne70%)
50 g Pekannøtter

– Sett ovnen på 200 grader
– Ha mel, salt og bakepulver i en bolle, bland sammen.
– Smelt smør på middels varme i en kasserolle.
– Ha begge sukkertypene, egg, vaniljeekstrakt i en bolle og rør dette sammen.
– Tilsett det smeltede smøret i bollen med sukkerblandingen og visp sammen.
– Hell melblandingen i smør og sukkerblandingen litt etter litt. Rør godt sammen til du får en ganske så fast cookiedough. Pass på å smake på deigen, den er himmelsk god 🙂
– Hakk sjokoladen og nøttene og ha i røren.
– Dekk et stekebrett med bakepapir, ta ut spiseskjestore biter med røre, rull til en ball i hånden din og legg de pent på stekeplaten. Pass på å ha litt rom mellom kjeksene siden de vil flyte utover når de stekes.
– Stekes i ca 8-10 min, se an din egen ovn. Kjeksene skal bli gyllne men ikke brent.
Enjoy!

Én kommentar

Skriv din kommentar her.