Kakepiken.

Ett år som flyvertinne i SAS


I dag har jeg akkurat på året vært et helt år i SAS som flyvertinne. Hurra!
Jeg husker godt første dagen på jobb etter mange lange og krevende uker på kurs. Jeg hadde tatt to flytog tidligere enn jeg egentlig hadde behøvet kun for å være 100 % sikker på at jeg kom tidsnok. Tenk om noe hadde skjedd med togsignalene eller noe lignende! Jeg skulle i alle fall ikke være for sent ute første dagen. Som vi sier i SAS «On time is too late». Jeg kom meg helskinnet til Oslo lufthavn i nypresset blå uniform, det var så stas å endelig kunne ta den på «på ordentlig», vi hadde tidligere brukt den på siste kursdag, avslutningsdagen og vingesermoni, men nå var det på riktigt.
collagesas115
Jeg kom meg klakkende på nye blå heler bort til personal-sikkerhetskontrollen, og la alt fra meg på båndet pent og pyntelig. Jeg ble selvklart plukket ut til tilfeldig kontroll, men hva gjorde vel det da jeg hadde gooood tid 🙂
Full av energi og iver kom jeg meg bort til heisene og opp til SAS sitt crewrom. Jeg hadde vært der før, i «sivil» for å ta bilder til ID kort, men denne gangen når jeg gikk inn dørene følte jeg at jeg hørte til på ordentlig. Alle nikket og sa «Hei», andre stoppet og spurte «Hei, er du ny? Er det noe du lurer på så bare spør». Det sier noe om SAS-crew sin åpenhet og vennlighet i møte med nye mennesker.
collagesas315
Videre sjekket jeg meg selv inn på en PC, slik at de som koordinerer flightene ser at jeg har kommet på jobb. Hvis noen er syke så må de på kort tid finne noen andre som kan fly i stedet, de sitter i Stockholm og gjør virkelig en god jobb!
På briefing med resten av crewet satt jeg ytterst på stolen. Ivrig og spent men likevel litt tilbakeholden, jeg må bli litt «varm i trøya» før jeg kommer til min rett 🙂 Jeg møtte bare hyggelige mennesker på briefing og vi fløy sammen i tre dager til ende i hele min prøveflyvningsperiode. Alle nye har 12-14 såkallte RX turer. På grunnlag av prestasjonen under disse flyvningene blir vi eveluert for å se om vi er klare for jobben. Jeg besto med glans og var fantastisk glad!
collagesas615
Etter de første turene har tiden gått utrolig fort. Det er noe i ordtaket «Time flies and so do I». Det er nesten litt sånn at livet står litt på vent mens jeg er borte på lange 5 dagers «slinger» (turer), og må starte igjen der jeg forlot det når jeg kommer hjem. Det er en helt egen livsstil å være flyvende, og jeg tror man fort finner ut av om man liker det, om man takler det eller bare tålererer det. For at det er en påkjenning på mange områder det kan jeg skrive under på.
collagesas715
Heldigvis er som oftest godene større enn ulempene, men slik som luftfartsindustrien utvilker seg nå er nok ikke flyvertinne et like «blivende» yrke som det var før. Nå er tempoet og belastningene skrudd opp i takt med at betingelsener blir dårligere. Heldigvis møter jeg engasjerte og glade mennesker på jobb både i form av kollegaer og passasjerer hver dag. Og bare det å få møte så mange mennesker, le så mye, se så mange soloppganger og solnedganger og å oppleve vakre Norge veier ofte opp for en livsstil utenom normen.
collagesas515
SAS har gjennom året som har gått rekruttert mange nye medarbeidere, og hyggelig nok har mange av dere som har vært inne på intervjurunder kommet over bloggen min og stilt meg spørsmål rundt det å være flyvertinne. Det har vært gøy å være i en posisjon til å kunne hjelpe forhåpentligvis medkollegaer videre på veien til å bli flyvertinne. Mange spør om mine beste tips, her kommer i alle fall 5 stykker i random rekkefølge.
1.) Ha gode sko
– Det å ha gode sko på føttene er undervurdert i dette yrket. I starten vil man kanskje gå rundt å klakke på høye hæler og se så «dolly» ut som mulig, men man skjønner etter noen måneder at det ikke holder i lengden. Det gleder å være «classy comfortable»
2.) Ta med mat i baggen
– Vi jobber lange dager, og drivstoff i form av crewmat får vi av og til, men oftest når du er sulten og trenger et måltid så har man ikke tid til å sette seg ned. Ha derfor tilgjengelig bananer, nøttemixer, kokte egg, knekkebrød, smoothies, proteinbarer og lignende som du kan sluke på et par minutter. Ikke den beste matvanen å ha men energi trenger man oftere enn hver 6 time, som er kravet for hvor lang dagen må være for at det skal bli lastet crewmat ombord.
collagesas215
3.) Ha en klesrulle tilgengelig
– Klesrulle kan brukes til så mangt. Den er kjempekjekk å ha selvsagt til uniformsjakker og bukser, men også faktisk til hotellsenger der laknene er fulle av små hår som ikke går bort i vaskeriet. (Litt ekkelt, men jeg tenker at sengetøyet sikkert er vasket i 90 grader så det er nok rent jeg bare ruller bort hårene med rullen så slipper jeg å sove i det).
4.) Smil
– Det å instille seg på at dagen skal bli bra før du går på jobb er kjempeviktig. Det er nok av rullestener der ute, som om de prøver med vilje eller ikke, lett kan vippe deg av pinnen. Jeg liker å si «kill ´em with a smile». Les det ytterst ironisk, det er ikke ment om mennesker men mer om den innstillingen du selv får når man smiler. Se for deg en hektisk ettermiddag bak i galley (bakerst i flyet), maskinen er full og du skal ut med serveringsvognen. Plutselig har en skapdør slått seg skikkelig vrang, du får den ikke opp og kjenner at irritasjonen kommer, varmen stiger i takt med pulsen og til slutt står du nesten på hodet og drar med hele din kroppsvekt for å få den opp. Hvordan ser dette ut fra utsiden?, haha «komisk» er ordet! Ta en pust i bakken, ta en liten «time out» og gi deg selv og situasjonen et smil, le om du vil og prøv på nytt på en annen måte.
5.) Sov og drikk nok vann!
– Jeg kan ikke understreke nok hvor mye 8-9 times søvn kan gjør for en arbeidsdag i luften og ikke minst hva 5-6 timer gjør. Det er helt utrolig viktig både for din «alertness» og funksjonsevne såvel som kroppslig behag. Vann er den andre vitale bidragsyteren. Man tørker fort ut i luften spesiellt når vi flyr så mye som vi gjør. Drikk i alle fall 2-3 L hver dag, det hjelper hele kroppen og ikke bare det ytre som hud, negler, øyne og hår.

Håper tipsene fallt i smak. I morgen flyr jeg ut på nye eventyr, hvor jeg skal vet jeg ikke fordi jeg har Airport Standby. Det betyr at jeg sitter tilgjengelig på flyplassen, og dersom noen skulle bli forhindret fra å fly sin oppsatte rute, da er jeg klar og stepper inn på «no time» Veldig kjekt!
collagesas415

Én kommentar

  1. Annelise

    Hei 🙂 Ser så spennende ut å være flyvertinne. Og ble ikke mindre i tvil om å prøve det nå. Er det slik at vi søker på jobb hos et flyselskap for så å bli kurset som flyvertinne eller bør man selv gå på flyvertinne skole og deretter søke jobb :)?

    • Det stemmer som du skriver, du søker på en ledig stillingsannonse hos eksempelvis sas, og dersom du blir innkallt på intervju og får tilbud om jobb så får du reise på kurs. De ulike selskapene leier deg inn på kurs hos private aktører som driver med kursing, og der er det intesiv studering og eksamner i 5 uker før du får vingen din og er klar til å fly! Kjempegøy!

  2. Linda

    Jeg har nå bestått intervju og starter kurs i mars. Ser så spennende ut og jeg gleder meg helt utrolig mye 😊 Har fulgt med på bloggen under hele prosessen, veldig bra med tips fra noen som kan 😉👍🏼

Skriv din kommentar her.