Kakepiken.

Peanøttsmør og sjokolade barer


I dag mens solstrålene varmet gjennom de hvite persiennene på kjøkkenet lagde jeg disse fantastiske barene og hørte på Mark Knopfler, det kaller jeg sommeridyll, for meg i alle fall! En av grunnene til at du vil elske disse barene og bake de igjen og igjen er for det første fordi barene er laget av kun 6 ulike ingredienser og for det andre trenger de ingen steking, heving eller den slags, kun kjøling.
Peanøtter og sjokolade er en av de himmelske kombinasjonene som er kommet for å bli, det er helt sikkert.
Bunnen blir nesten litt crunchy på grunn av kjekssmulene du putter i og sammen med sjokoladeganachen på toppen smelter det sammen i munnen og skaper et fyrverkeri av gode smaker. Alle kjenner vi noen som ikke tåler gluten og disse barene har jeg laget med glutenfri kjeks, så de kan du servere til de med glutenintoleranse. Vinn-vinn kaller vi det.
IMG_7810bars2

IMG_7838bars4 IMG_7827bars5 IMG_7812bars3  IMG_7807bars1

Oppskrift Peanøtt og sjokoladebarer
– jeg har brukt en 20x20cm firkantet form
– kan deles i så mange barer du ønsker, jeg delte de i 9.
– kan oppbavares i kjøleskap eller fryses.

200 g Ekte smør
200 g Glutenfrie mariekjeks (Schar)
200 g Melis
240 g Peanøttsmør (Green Choice)
200 g 70% Sjokolade
2 dl Kremfløte

– Smelt smør, og kjør kjeksen i en foodprosessor.
– Hell smøret i en bolle og tilsett kjekssmulene, peanøttsmør og melis. Det blir en klissete deig.
– Trykk deigen ned i en form som du ha «linet» med bakepapir.
– Hakk sjokoladen i små biter, kok opp fløte og hell over sjokoladebitene, la stå 1 min og rør til en smidig ganache.
– Hell ganachen over peanøttbasen og la stivne i kjøleskap i minst 3 timer.
– Jeg har hatt peanøtter og litt karamell på toppen, men dette er ikke nødvendig.
– Enjoy!

Én kommentar

  1. Tilbaketråkk: Nyttårs Kavalkade – Kakepiken gjennom 1. år | Kakepiken

Skriv din kommentar her.