Kakepiken.

Sjokolade Cupcakes med Cream Cheese Frosting


Jeg lagde disse sjokoladecupcakes’ene til min venninnes baby shower her om dagen. Bunnen er av saftig sjokoalde og toppingen er en smooth cream cheese frosting pyntet med fondant blomster og baby bokstaver. Oppskriften på sjokoladebunnen er inspirert av en av Manuela (passion4baking) sine oppskrifter, men jeg har gjort noen endringer.
Disse ble supergode, men veldig mektige, du trenger kun å beregne en per person;)
ccc4ccc3bs5ccc2ccc1bs7
Oppskrift Sjokoladecupcakes:
190 g Mel
155 g Kakao
1 ts. Bakepulver
70 g Sjokolade 70 %
250 ml Vann (kokende)
250 ml kremfløte
2 ts. vaniljeekstrakt
2 Egg
120 ml Soyaolje
500 g sukker

– Forvarm ovnen til 180 C.
– Kok opp vannet og hakk opp sjokoladen, hell det kokende vannet over sjokoladen, rør rundt til sjokoladen har smeltet og la det avkjøles i 10-15 min.
– Ha mel, bakepulver og kakao i en bolle
– Ta frem en mikserbolle og ha i eggene. Miks eggene sammen i ca 2 min, tilsett deretter oljen og miks videre i 30 sekunder.
– Tilsett den avkjølte sjokoladeblandingen, sukkeret og kremfløten. Miks alt sammen i 2 minutter.
– Sikt deretter inn melblandingen og rør sammen slik at det ikke er klumper i røra.
– Ha røra i cupcakeformer 3/4 dels fulle, og stek i ca 20-30 min på 180 grader – over/undervarme. test med en kakepinne når du synes de ser ferdige ut.
– La kakene avkjøles før du pynter de.

Cream Cheese Frosting
200 g Smør (romtemperert)
200 g Philadelphia naturell
300 g Melis
1 dl Kremfløte

– Pisk smøret luftig og hvitt.
– Ha i philadelphia og miks sammen med smøret.
– Tisett melis og fløte vekselvis litt og litt til du får en jevn krem.
– Sett kremen kaldt 15-30 min dersom den blir litt løs.
– Ønsker du en fastere krem kan du tilsette mer melis til du blir fornøyd med konsostensen 🙂
__________________________________________________________________________________________
I dag har jeg flydd noen ganger frem og tilbake Oslo – Bergen og i morgen er det ut på nye eventyr før jeg vender snuten hjemover igjen. Håper dere har hatt en flott dag og at resten av uken blir like bra 🙂 Håper solen holder noen dager til i alle fall…

Én kommentar

Skriv din kommentar her.